Quan i qui va fundar el club?
L’any 1972 va ser quan es va disputar la primera edició dels 3 Dies Trial Santigosa (3DTS). Els primers quatre anys el va organitzar una junta gestora formada per Oriol Guixà, Jordi Permanyer i Miquel Canal, entre d’altres. El 1976 es va fundar el Moto Club Abadesses per donar continuïtat al trial.
Quants socis tenen actualment?
En tenim entre 85 i 90. Aquests últims deu anys hem duplicat el nombre de socis.
Tenen un planter de nens que els garanteixi el futur del club?
Sí. Hem treballat per promocionar l’esport amb la mainada. És complicat fer esports amb nens, i encara ho és més si es tracta d’un esport motoritzat. Ara sembla que recollim els fruits perquè tenim sis o set nois que el practiquen habitualment. Aniol Llamas, que s’ha proclamat subcampió d’Espanya i de Catalunya, és la nostra punta de llança. També tenim entre 15 i 20 nens inscrits en uns cursets de biketrial que els impulsem amb la col·laboració de l’Ajuntament.
Fan més activitats durant l’any?
Sí. A banda de tot això que et deia, organitzem els 2 Dies Trial Santigosa Clàssic a l’octubre, coorganitzem el Campionat de Catalunya de Bike Trial, fem algun trial per als nostres socis i col·laborem en l’àmbit local amb allò que se’ns demana.
Els 3DTS són l’activitat que us duu més feina durant l’any?
És difícil tirar endavant els 3DTS, però com que som molts socis i estan entrenats, ens en sortim prou bé.
Però el trial és compatible amb el medi ambient?
Si el trial fa cinquanta anys que es practica en aquestes contrades i els recs que tenim avui són de nivell 10 pel que fa a biodiversitat, és evident que l’afectació de les motos és molt baixa. Malgrat tot, l’administració ens ha fet fer uns estudis d’impacte ambiental. Durant el cinquantè aniversari vam encarregar-lo a una empresa als llocs que ens va assenyalar. Es van prendre dades abans dels 3DTS i just després de fer-se. Com era d’esperar, els resultats van ser positius, però tot i això aquest any encara hem tingut més restriccions que l’anterior. Haurem de seguir treballant per demostrar la compatibilitat amb l’entorn natural.
Continuen tenint l’àrea de trial?
Des del 2004 tenim l’àrea de trial, que és la primera d’Espanya. En les darreres renovacions hem tingut molts problemes i els 3DTS han estat a punt de no disputar-se en alguna ocasió.
L’any passat van celebrar el cinquantè aniversari amb un munt d’activitats.
Va ser un èxit. Es va fer un llibre i un documental d’una hora de durada on s’explica la història del trial. També es va fer una exposició de totes les motos que han guanyat el trofeu des dels anys 70.
Algun dia un santjoaní guanyarà la prova?
Aquí venen a córrer els millors pilots del món. Si algun dia un santjoaní el guanya, voldrà dir que està a l’elit del trial mundial. Cal dir que del Ripollès sí que el va guanyar el mollonenc Francesc Moret l’any 2013.
Quin és el seu vincle amb el club i des de quan n’és president?
M’han agradat les motos des de petit. Quan tenia 16 anys, el meu pare me’n va comprar una i em vaig fer soci. Llavors, per motius personals i laborals vaig estar força anys sense fer trial. Vaig tornar cap a l’any 2003, coincidint amb una forta pressió al trial per temes ambientals. Jo no formava part de cap junta i estava fresc. En vaig ser president del 2006 al 2009 i del 2016 fins ara. Jo soc una baula més de la cadena i, per tant, la meva feina és tan important com la de qualsevol altre. Si una part falla, la cadena es trenca.
Com li agradaria deixar el club el dia que plegui?
Voldria poder deixar el tema mediambiental, pel qual hem treballat tant, resolt. Fa temps que vaig dient que hem de buscar relleu, perquè no és bo perpetuar-se en un càrrec. Quan el deixi, continuaré lligat a aquest club, que tantes bones estones m’ha donat.
{{ comment.text }}