L’empresa de Torelló Labsid, SL ha creat una eina per estudiar tècnicament els partits de futbol. Es tracta del software Media Coach, que aquesta temporada ja han fet servir els equips de Primera i Segona Divisió.
“La idea va sorgir d’un acord entre la Lliga de Futbol Professional, que té els clubs de futbol, i MediaPro, que és qui té les imatges dels partits”, diu Toni Susín, director general de Labsid. L’empresa ha venut el programa a la Lliga, que l’ofereix a tots els clubs associats.
Per tal de desenvolupar el programa informàtic, l’empresa necessita una alta tecnologia, “hi ha setze càmeres a cada camp de futbol, que cobreixen la superfície de tot el camp, i fan el seguiment de tots els jugadors, i també hi ha observadors que anoten tots els esdeveniments: faltes, córners… i ho introdueixen tot en una base de dades”, explica Susín.
A partir de la informació recollida, aquesta empresa torellonenca ha construït Media Coach, que permet consultar qualsevol jugada i crear situacions d’estratègia. És una eina pensada per als ajudants dels entrenadors, perquè puguin preparar als entrenadors un dossier amb la màxima precisió, i amb clips de vídeo inclosos. “És una eina d’ajuda, amb la qual es poden fer consultes d’estratègia.
Permet generar un informe a base d’imatges de diferents partits, i crear un vídeo final per lliurar a l’entrenador”, diu Susín, “es pot calcular la velocitat dels jugadors, de la pilota, dels àrbitres, les distàncies, es pot dibuixar sobre les imatges…”.
La informació és en un servidor a l’abast de tots els clubs. El programa permet veure i descarregar tots els partits en format vídeo de televisió, panoràmic, o a través d’una visualització radar. Això s’aconsegueix gràcies a les setze càmeres que hi ha a cada camp. “Permet saber la posició de cada jugador en cada moment, i es pot escollir quina visió es vol”, diu Susín, “el més novedós és la visió panoràmica, amb totes les dades. Tot està sincronitzat”.
Després de 24 hores del partit, les imatges ja estan a disposició dels clubs, i tot és automàtic.
Aquesta temporada, els clubs que han volgut ja l’han fet servir, i ara “s’està treballant en una nova versió 1.1 per a la propera temporada”. “Es volen potenciar les dades 3D i fer més estadístiques, perquè l’eina s’utilitzi per generar estadístiques”, explica Susín. La nova versió també permetrà fer informes de veu.
Aquests canvis permetran obrir el programa a un nou tipus de públic, com els periodistes esportius, “per això s’estan potenciant els informes estadístics, encara que cada club en fa l’ús que vol.”
“De moment, els clubs que més ho estan valorant són els petits i mitjans, perquè no tenien aquesta eina. Els grans, com el Barça o el Madrid, ja tenen altres eines similars, encara que també ho fan servir”, explica Susín.
Només hi ha un parell de softwares semblants a escala mundial, i la idea de Labsid és exportar el programa a altres competicions, com la Champions League, o a altres països.
Labsid es dedica a desenvolupar software. Treballa en projectes amb imatge i animació, on “la cosa es complica més”. Ja havien fet algun projecte per a MediaPro, per això els van encarregar Media Coach. “És un projecte d’una dimensió molt gran, i hem tingut només nou mesos per fer-lo”, explica Susín.
Els ha suposat créixer, “perquè hem treballat amb molts col·laboradors”. Labsid es compon de quatre persones, però per fer aquest projecte ha necessitat tres treballadors més. Tot ha estat desenvolupat amb el llenguatge de programació C++.