EL 9 NOU, 6 de setembre de 2004
Las bodas de Camacho, el conjunt pictòric de Josep M. Sert exposat a l’edifici del Sucre, podria anar a parar a Madrid. Aquestes pintures, propietat del Banc Santander Central Hispano (BSCH), s’exhibeixen a Vic gràcies a una cessió a la Cambra de Comerç, que venç l’any 2005, i ara pretén recuperar- les.
L’entitat bancària que presideix Emilio Botin les vol per al fons artístic que instal·laran a l’anomenat Centro Santander, un complex financer que estan construint a Madrid.
La maniobra del banc -si volien recuperar les pintures havien de reclamar-les abans de finals d’aquest any i ja ho han fet- preocupa els responsables de la Cambra de Comerç. Per això han demanat suport a l’Ajuntament de Vic per conservar aquest patrimoni i fins i tot s’han adreçat a la Generalitat perquè aporti la seva capacitat d’influència.
Ja s’han engegat negociacions per evitar que les pintures marxin, però els contactes es porten amb molt d’hermetisme, i per això ni des de l’Ajuntament ni des de la Cambra no se n’han donat detalls. No es vol que es dispari l’alarma perquè s’espera reconduir. El Centro Santander acollirà una mena de ciutat de la banca que, entre altres equipaments, disposarà d’un centre cultural promogut per l’esposa d’Emilio Botin, Paloma O’Shea, mecenes artística que vol aplegar bona part de l’obra que forma part del patrimoni del banc.
Res de reproduccions
En un dels primers contactes per dilucidar el futur de les pintures de Sert, el banc fins i tot va proposar la possibilitat que de les diferents peces que formen Las bodas de Camacho se’n fessin reproduccions, segons ha pogut saber EL 9 NOU de fonts de la Cambra de Comerç i l’Ajuntament.
Aquestes reproduccions ocuparien el mateix lloc, a la sala Sert del Sucre. Aquesta possibilitat, que ja s’ha experimentat amb un resultat molt fidel a l’original en altres obres de Sert, no s’aplicarà en el cas de Vic: ni uns ni altres no estan disposats que la còpia sigui la de casa seva.
Les pintures de 150.000 dòlars
Josep M. Sert va pintar Las bodas de Camacho per decorar el vestíbul del luxós hotel Waldorf Astoria de Nova York l’any 1929. Francisco de Sert, el seu nebot, explica en el llibre El mundo de José M. Sert que el pintor va cobrar 150.000 dòlars per aquest encàrrec, “una quantitat llavors exorbitant per a un pintor en vida”.
L’artista català va dibuixar 15 grans olis inspirats en l’episodi de les noces de Camacho del Quixot, que reflectien escenes costumistes espanyoles. Arran de la decadència de l’hotel, a finals dels anys 70, van ser adquirides per Bankunión, integrat més tard al grup Santander Central Hispano. L’acord per portar-les a Vic es va signar el juny de 1996, entre la Cambra de Comerç, que llavors presidia Pere Roquet, i l’entitat bancària.
Les pintures es van situar en una sala del Sucre que ja havia estat concebuda expressament, i que des de llavors es coneix com a sala Sert. El mateix any, s’havia remodelat la Capella Fonda de l’església de la Pietat per instal·lar-hi altres obres de Sert, procedents de la primera decoració que havia fet a la catedral de Vic.
Aquest patrimoni complementa les pintures definitives del temple, que Sert va refer després de la Guerra Civil, i s’ha anat incrementant posteriorment amb noves adquisicions (com els murals pel castell del baró de Rotschild adquirits per l’Ajuntament l’any passat).
{{ comment.text }}