Verónica Mur i Laia Zúñiga. Vic
La Fira Alimentaria a Barcelona d’alimentació, begudes i gastronomia líder a Espanya en l’arc mediterrani és un referent internacional per al sector. La celebració conjunta d’Alimentaria i Hostelco, dos salons de referència, dos salons de referència, permetrà oferir a la indústria de l’alimentació, begudes, Food Service i equipament hoteler una gran plataforma d’internacionalització, negoci i innovació, amb la gastronomia com a valor diferencial. La mostra d’enguany tenia com a principal objectiu la potenciació del negoci internacional i posar en contacte a les seves empreses expositores (4.500 firmes) i compradors procedents de més de 150 països. El seu president, Josep Lluís Bonet afirma que va superar les expectatives: “Per què he sentit la gent estava molt satisfeta, l’Alimentària ha permès obrir portes de futur que faran que les 50 mil milions que deia la ministra es quedin curts i per tant estem contents. El treball ben realitzat dóna el seu fruit”.
La majoria de les empreses d’Osona que han estat al Saló Alimentaria han mostrat productes nous i millorats de les seves gammes. Leche Pascual amb planta a Gurb ha exposat nous productes com una llet sense lactosa. En el marc de les begudes vegetals, l’empresa llança al mercat diferents begudes amb quinoa, soja, arròs o ametlles, a més d’un producte amb cafè, Mocaycafè, amb un format de got per endur-se. D’altra banda l’organització també treu una secció d’ snacking.
En la mateixa línia, Liquats Vegetals, de Viladrau, que dedica només la seva producció a begudes vegetals, ha presentat a la fira un nou format més petit i adequat per endur-se anomenat Portion Pack, el qual compte amb un envàs 100% reciclable. L’empresa estrena aquesta nova línia de la marca amb els dos tipus de sabors, d’avena i xoco-avena.
El ram de la llet i els formatges, Betara, de Perafita, ha mostrat a la fira la nova llet d’ovella ecològica, que ha envasat i prova ara per ara de comercialitzar. L’empresa compta amb una pròpia granja d’ovelles on fabrica el formatge.
En el sector porcí, la potència econòmica per excel·lència de la comarca, Embotits Monells ha presentat dos nous productes que tenen per nom mybacon i pastrami. El primer és un bacó sense additius convencionals. El segon és un producte fumat fomentat amb carn de vedella de la qual ja hi ha un consum important als Estats Units (EUA) i a l’est d’Europa i que ara és té la intenció d’introduir-lo a Espanya. Slendid Foods també ha aprofitat la mostra per llançar un fuet que anomena Zero. I Erre de Vic 1952 ha exhibit la pota de pernil cuita-curada sense nitrits ni fosfats afegits.
La companyia Fussimanya va anar sota la diputació de Barcelona, amb la Xarxa de Productes de la Terra, com a petits productors. Gemma Prat adjunta a direcció de l’empresa assegura que va ser una bona idea de negoci: “Per la nostra estructura no era viable anar a l’Alimentària, però sota el paraigües de la Xarxa de Productes de la Terra ens va permetre tenir contacte. Vam fer bons contactes, sobretot de gent que cada cop més busca productes de la terra, de proximitat i més diferenciats”. La Cooperativa la Plana de Vic va tenir un estand a l’Alimentaria, Josep Maria Prat cap del departament de Màrqueting i Comunicació considera que va ser beneficiós anar a la fira: “Estem contents de com ha anat, sobretot pels clients en l’àmbit nacional que vam fer, era el que ens interessava més. Tot i que encara no hem pogut percebre una millora en les vendes, ja estem en contacte amb la nova clientela, però encara en una fase molt inicial, però ens proposem anar-hi a la següent edició.
Catalunya produeix el 44% de la carn de porc de l’Estat i cada any s’hi sacrifiquen un total de 20 milions de porcs. La Xina és una de les principals destinacions d’exportació de purins. El sector representa el 3% de l’economia catalana. Un 52% del producte interior brut osonenc està relacionat directament amb la indústria càrnia. El nombre mitjà de porcs per explotació s’ha multiplicat per vint des dels anys 80 i ha passat de 52 a més d’un miler.
En les darreres dècades el model ramader d’Osona ha experimentat un canvi substancial. El sector ha estat rodejat per una sèrie d’empreses fundades a la comarca, com Casa Tarradellas, Patel, Càrniques Solà, Baucells Alimentació i Cárnicas Toni Josep. Tarradellas és la principal empresa d’Osona seguida per Bonpreu. Sota el concepte de ramaderia integrada aquests grups passen a controlar tot el circuit del porc. Les fires com Alimentaria permeten a l’agroindústria osonenca exposar el seu motor econòmic per excel·lència (sector càrnia) i el ram de la llet i els formatges. Roger Coromines, conseller delegat de promoció econòmica i consum del Consell Comarcal d’Osona valora l’experiència d’Osona a la fira Alimentaria: “Si parlem de l’Alimentaria entenem que és una de les fires més importants del món. La nostra comarca té molt nom en el producte càrni i és per això que tenir presència a la fira era molt important per millorar i garantir contactes comercials, tant en àmbit nacional com internacional. És una porta oberta que tenen les nostres empreses per conèixer el seu producte i per ampliar la seva xarxa comercial a nivell més internacional, és un dels reptes que tenim com a comarca.
{{ comment.text }}