QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

De Torelló a Sant Pere, a peu

Les obres de l’itinerari per a vianants de la Vall del Ges estan a la recta final però molta gent ja l’utilitza diàriament

Amb una longitud de més de tres quilòmetres, l’itinerari per a vianants i bicicletes de la Vall del Ges –que uneix els municipis de Torelló, Sant Vicenç i Sant Pere seguint la carretera BV-5224– és el més llarg dels que hi ha actualment a Osona. Fa poques setmanes s’ha obert del tot –el tram de Sant Pere a Sant Vicenç ja estava operatiu des de finals de març– i l’afluència d’usuaris aquest final d’estiu és notable, sobretot a última hora de la tarda. Les obres, que han anat a càrrec de la Diputació de Barcelona, han costat 2,5 milions d’euros i són fruit de tres anys de treballs.
L’alcalde de Sant Pere de Torelló, Jordi Fàbrega, que fins al mes de juny era diputat d’Infraestructures i Mobilitat de la Diputació, es mostra “molt satisfet” d’haver pogut fer realitat un projecte que fa 20 anys ja apareixia al pla estratègic de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, i que es va activar definitivament després d’una proposta similar sorgida d’alumnes de l’Institut Cirviànum de Torelló. L’alcalde de Torelló, Marçal Ortuño, destaca el nombre de gent que l’està utilitzant des del primer dia. La majoria el fan servir per a ús lúdic i de salut: per anar a caminar, a córrer o amb bicicleta. Els alcaldes confien que farà augmentar la relació entre els tres municipis de la Vall del Ges i servirà “per fomentar un altre tipus de mobilitat que deixi de banda el vehicle privat”, segons Fàbrega. L’alcalde de Sant Pere també aposta perquè el vial serveixi per a molts treballadors del polígon del municipi que són veïns dels altres pobles de la Vall del Ges i que diàriament es desplacen amb cotxe.

Un dels dubtes que tenen els usuaris és qui té prioritat en aquest vial que comparteixen vianants, bicicletes i patinets. Fàbrega explica que, tot i que no hi ha senyalització que ho especifiqui, els vianants tenen sempre preferència en aquest tipus de vials, que impulsa la Diputació i dels quals ja n’hi ha una trentena a tota l’àrea de Barcelona. L’exdiputat d’Infraestructures i Mobilitat també demana civisme a les persones que utilitzen el vial i que li han fet arribar la queixa perquè no hi ha papereres en el recorregut. Només n’hi ha als trams urbans del vial i a la resta es demana als usuaris que es guardin les deixalles i no les llencin. La Diputació, però, en farà el manteniment i la neteja com ja fa a les carreteres que són de la seva titularitat. Les obres, però, encara no estan finalitzades del tot. Falta, per exemple, la il·luminació del tram més proper a Sant Pere de Torelló. Fàbrega confia que es pugui instal·lar abans de Nadal.
A l’entrada de Torelló l’obra ha inclòs la construcció d’una rotonda que regula el trànsit a la cruïlla entre els carrers Balmes i Progrés. L’actuació també ha servit per eixamplar la carretera BV-5224 entre la sortida de Torelló i la rotonda de Can Peix, a Sant Vicenç, tram on hi ha l’accés a aquest últim municipi. A Osona hi ha altres itineraris per a vianants previstos, com el de Centelles a Balenyà i el de Vic a Manlleu.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 383 persones.