El director del Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, Sergio Ponsá, explica l’impacte de la Covid en matèria de sostenibilitat i les oportunitats de futur que s’han generat.
Com ha canviat la visió de les empreses respecte a la sostenibilitat arran de la pandèmia?
Més que les empreses han canviat els consumidors, que sempre són motor de canvi de les empreses. La crisi sanitària que hem viscut ha fet que tendències que estaven clarament identificades, on cada vegada es tenia més en compte la sostenibilitat com un paràmetre de decisió a l’hora d’escollir productes o serveis, s’acceleressin. Les empreses tindran diferents interessos i objectius a l’hora d’aplicar mesures per ser més sostenibles, però sigui quina sigui la motivació, la direcció i el camí que han d’emprendre totes és comú i sempre apunta cap a la sostenibilitat.
Quines oportunitats obre la sostenibilitat al teixit empresarial?
Clarament la d’adaptar i/o redefinir el seu model productiu o la seva estratègia. La sostenibilitat és absolutament transversal. Per exemple, han de treballar per fer un ús més eficient dels seus recursos (produir més consumint menys recursos), implementar mesures d’economia circular i aplicar noves tecnologies d’automització i digitalització de processos en el marc de la indústria 4.0. La implementació d’aquestes tecnologies és una gran oportunitat. Per una banda, permeten optimitzar els processos productius i fer-los més sostenibles. Però per l’altra, és una oportunitat per incrementar el valor afegit dels llocs de treball i promoure activitats i serveis auxiliars més intensius en coneixement. En aquest sentit, és important també tenir en compte la capacitació i formació que s’haurà de donar als treballadors per tal que puguin adaptar-se als nous models productius. Finalment, val la pena destacar que les empreses tenen una gran oportunitat en la comunicació de la sostenibilitat dels productes. Per exemple, a través de l’ecoetiquetatge.
Des del Centre BETA treballen en molts projectes per al sector agroalimentari d’Osona. Com valora la situació d’aquest sector en temes de sostenibilitat?
El sector agroalimentari és molt conscient del seu paper clau i de la seva responsabilitat a promoure sistemes productius sostenibles. És un sector on hi ha diferents sensibilitats i també diferents models de producció. Des de les grans empreses de producció i transformació intensiva fins als petits productors ramaders i obradors i també els productors ecològics. Sempre trobarem excepcions, però la realitat que nosaltres ens trobem és que el sector agroalimentari ha entès que no té futur si no és capaç de ser respectuós amb el medi ambient. Encara queda molt camí per recórrer i molta feina per fer, però el sector agroalimentari de la comarca d’Osona està orientat, sense cap mena de dubte, a la sostenibilitat.
Com s’ho han de fer les petites i mitjanes empreses i els petits productors per afrontar aquesta transformació?
És veritat que les petites i mitjanes empreses i els petits productors poden tenir més dificultats per poder conèixer aquestes noves tendències de consum, implementar noves tecnologies i anticipar-se als possibles efectes que podran tenir les noves agendes internacionals. A Osona, poden recórrer tant a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, al Centre BETA, com a les agències de promoció empresarial.
Què diria als empresaris sobre com encarar el repte de la sostenibilitat?
Que la primera consideració que hem de fer tots és que no hi ha un pla B. No tenim una alternativa diferent a la de desenvolupar uns sistemes productius i models de consum més sostenibles i responsables. Ser sostenibles ja no és una opció.
Més informació:
Canal de YouTube de Creacció
Webinar “Innovar en temps post-Covid. Una mirada cap a la sostenibilitat”
www.creaccio.catwww.creaccio.cat
{{ comment.text }}