QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

L’Esquirol, a punt d’enderrocar la fàbrica de Pinsos Casadesús

Els veïns se’n queixaven i, fa gairebé una dècada, un jutjat contenciós administratiu de Barcelona els va donar la raó; després, el TSJC va confirmar la sentència: s’havia de fer efectiu el desballestament de la fàbrica

El 9 Nou
07/04/2019
L'Esquirol

Després de tres dècades de queixes dels veïns, l’Esquirol iniciarà aquest abril l’enderrocament de la fàbrica de Pinsos Casadesús. La planta, en una antiga farinera que ja era propietat de la mateixa família, va iniciar l’activitat l’any 1986 i amb el pas del temps va anar quedant absorbida pel creixement del poble. Deixant a banda l’impacte visual, sobretot de les sitges, els veïns es queixaven dels sorolls, les olors i la polseguera. El 2010, un jutjat contenciós administratiu de Barcelona els va donar la raó i tres anys més tard el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va confirmar la sentència: l’Ajuntament havia de fer efectiu el cessament de l’activitat i el desballestament de la fàbrica. Entre altres motius perquè amb el seu emplaçament, al centre de l’Esquirol, no es respectava la normativa que especifica que no hi pot haver activitats contaminants o perilloses a menys de dos quilòmetres de nuclis habitats.
Ara, després que Pinsos Casadesús tanqués el 2016 i la propietat desballestés la planta, el consistori assumirà els costos d’enderrocar totes les instal·lacions, ja que els amos no es poden fer càrrec ni del manteniment ni la rehabilitació de la finca.

Tal com expliquen Àlex Montanyà i Joan Pons, alcalde i regidor adjunt a l’alcaldia de l’Esquirol, actualment la fàbrica presenta danys estructurals molt greus que “comprometen la seva estabilitat i la seguretat de les persones”. La planxa de les antigues sitges, per exemple, s’ha perforat i ja fa temps que hi entra aigua.
L’enderrocament, amb un cost de 35.000 euros, el portarà a terme l’empresa Demolexar, de Sitges, que –entre altres actuacions– haurà de retirar amiant. El consistori preveu que els treballs s’allarguin dos mesos. Després la intenció és construir-hi habitatges i ubicar-hi serveis i una zona verda, ja que l’espai que quedarà desocupat és al centre de l’Esquirol.

Des del punt de vista de l’alcalde, les obres permetran “corregir un error del passat i continuar treballant perquè el poble sigui realment per a la gent”. Montanyà precisa que en cap cas volen desincentivar les activitats econòmiques al municipi, sinó “allunyar del nucli urbà” les que requereixen de condicions especials. Com que també desapareixerà la silueta de la fàbrica, molt visible des de la carretera, destaca la voluntat de “recuperar el paisatge del Cabrerès”.
Els veïns, per la seva banda, celebren haver arribat a l’enderrocament després de “molts anys de lluita”. Subratllen que augmenta la seguretat a l’Esquirol, ja que “sempre hi ha el risc que infants o adolescents entrin a les naus i es puguin fer mal”.

A principis de la dècada del 2000, Casadesús produïa entre 20 i 25 tones de pinso cada hora. Els veïns, que pressionaven pel seu trasllat, al·legaven que amb el pas dels anys l’activitat de la planta havia anat creixent, amb un augment del 303% entre 1985 i 2010, i que se sobrepassava tant el volum de producció permès com els horaris de funcionament o l’emissió de sorolls.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 101 persones.