QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El llop ataca per sisè cop el mateix ramat del Collsacabra i el pagès no hi veu solució

El Departament li fa tancar les ovelles durant quinze dies, però el ramader preveu pèrdues

El metre setanta de mallat electrificat no és un impediment perquè el llop del Collsacabra continuï atacant. Malgrat la protecció, aquest mes d’agost ja hi ha hagut dos atacs a Les Vilas de Pruit. Un va ser la nit de dijous a divendres passat (1 i 2 d’agost) i el darrer ha estat aquesta setmana la nit de dilluns a dimarts (5 i 6 d’agost). En el de la setmana passada va matar-li tres ovelles i n’hi va ferir tres més, i el d’aquesta s’ha saldat amb cinc: dues de mortes i tres de ferides. La tècnica que fa servir el depredador és espantar les ovelles fins que una s’emporta el reixat per davant i llavors es produeix l’assalt.

És la sisena vegada que el llop ataca aquesta explotació en només tres mesos. Els primers tres atacs es van donar el mes de maig –en un dels quals també va rebre La Sala– i el quart va tenir lloc la nit del 16 al 17 de juliol. El responsable de l’explotació, Joan Pròsper Fatjó-Vilas, sent “impotència”. El llop ja n’hi ha matat i ferit una vintena.

Dijous tècnics del Departament d’Acció Climàtica van tornar a visitar l’explotació per estudiar mesures. Per aturar la dinàmica del depredador, que se les ha agafat clarament amb aquesta explotació, és que el pagès tanqui durant 15 dies el ramat a la nau. A més a més, li han encerclat aquesta edificació amb mallat.

Però Fatjó-Vilas no ho veu gens clar. “Durant aquests 15 dies les ovelles no podran menjar les hores que els toca i perdran quilos”, apunta el ramader, mentre preveu que això es traduirà en pèrdues. El lloc on els toca anar a pasturar està allunyat de la nau i al vespre –quan el bestiar menja més perquè no fa tanta calor– ja no els hi pot portar perquè no té prou temps per fer-ho. Això significa que ha de gastar el menjar que ha emmagatzemat durant l’estiu.

“La meva predicció és que al febrer, quan hagin de parir les ovelles, no tindré xais gràcies a l’administració”, critica. “No m’estan donant solucions factibles per a la meva explotació”, lamenta el ramader, que des dels primers atacs, al maig, sempre ha proposat un mallat d’obra fix a l’entorn “per tancar les ovelles amb tranquil·litat”. “Però no ens ho volen fer”, diu el pagès, que té la sensació que li “prenen el pèl”.

Fonts de la conselleria apunten que s’està treballant amb el ramader i estudiant mesures alternatives. Una de les propostes que hi ha a sobre la taula és un conveni de protecció pel qual el pagès rebrà un import per protegir cadascun dels caps de bestiar durant dos mesos. Aquest acord és paral·lel a les compensacions econòmiques que donen per fer front als danys. Ara per ara, per al pagès, insalvables.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 183 persones.