Aprendre a fer-ne un bon ús, un ús racional. És el que remarquen des de diferents centres educatius, sobretot de Secundària, d’Osona i el Ripollès quan se’ls planteja el debat de si els alumnes poden utilitzar o no els telèfons mòbils, uns aparells que formen part de la seva vida quotidiana. La majoria d’instituts opten per la fórmula de prohibir-los durant les hores de classe tret que el professorat ho demani de forma explícita per a finalitats educatives. De fet, l’informe Els dispositius mòbils als centres educatius, que ha elaborat el Consell Escolar de Catalunya a petició del Departament d’Educació, destaca “l’oportunitat pedagògica” que els telèfons ofereixen per a l’aprenentatge de l’alumnat. Considera que poden augmentar la motivació del grup i introduir noves metodologies que “enriqueixen els processos d’ensenyament i aprenentatge”, a banda que “fomenta el treball cooperatiu i col·laboratiu”. Segons l’informe, “suposa la incorporació d’una experiència imprescindible per a la futura inserció laboral de l’alumnat”.
Al col·legi Vedruna Escorial de Vic, explica el director, Ramon Rial, aquest any comencen a implementar una normativa nova en aquest sentit, ja que “és una eina i no ens hi podem posar d’esquena, l’han de fer servir racionalment”. Per això, si no és per a ús educatiu, habiliten una zona al pati on els alumnes de 3r i 4t d’ESO el poden fer servir, però a la resta d’espais no està permès. Rial remarca que són contundents amb les fotos o els vídeos per evitar el ciberassetjament, un aspecte sobre el qual també incideix l’informe del Consell Escolar de Catalunya.
La directora de l’institut Jaume Callís de Vic, Rosa Justribó, comenta que “no podem anar contracorrent” i si no ho requereixen alguns professors només el deixen utilitzar a l’hora del pati. Rosa Comes, de l’institut Joan Triadú de Ribes de Freser, explica que la normativa del centre diu que no se’n pot fer ús en tot el recinte escolar si no és per qüestions pedagògiques. És el mateix cas que plantegen a l’institut Pere Barnils de Centelles, diu la directora, Eva Antonell: només com a calculadora, com a eina de cerca o per utilitzar una determinada app. A més, afegeix, “tampoc s’obliga l’alumne a portar-ne” si es dona el cas. Al centre han creat un banc de mòbils vells per utilitzar-los per a aquesta finalitat. A l’institut Antoni Pous i Argila de Manlleu, explica el director, Lluís Monteis, són “permissius” fora de l’aula.
{{ comment.text }}