Viqui Terricabras | 18:13
Opinió

Davant l’augment de conflictivitat, és més important que mai implementar la mediació com a sistema de resolució de conflictes entre el ciutadà i l’administració

Pintant el mur de la mediació

El ciutadà pot percebre l’administració pública com un mur gran i infranquejable quan hi ha d’interactuar. Si bé les institucions proven d’obrir portes a aquests grans murs per tal que s’hi pugui penetrar (a Vic, per posar només un exemple, les excel·lents oficines d’atenció al ciutadà), és ben cert que sovint ens sentim desorientats davant els múltiples requeriments legals i protocol·laris a què ens veiem sotmesos. A ERC ens agrada fer servir un exemple molt entenedor de com ens agradaria que funcionés l’administració pública: igual que funciona el servei sanitari. Com a pacients, gaudim de l’acolliment del nostre metge o metgessa de capçalera, que ens orienta cap als especialistes si el nostre problema ho requereix, i ens acompanya com a tutor durant tot el procés de resolució. Podríem replicar aquest sistema d’atenció i assistència al ciutadà basat en la tutorització experta i personal. El problema que volem tractar en aquest article, però, és què passa quan topem amb el mur. Quan entrem en conflicte amb el mur, quines eines tenim per resoldre’l? Una de poc coneguda és la mediació administrativa.

La crisi sanitària, econòmica i social causada per la pandèmia de la Covid-19 ens està canviant la vida. De fet, en molts aspectes, ens l’està dificultant. Esperem que les administracions públiques estiguin a l’altura i treballin per facilitar-nos-la tant com sigui possible. En aquest sentit, entenem que, ara més que mai, cal implementar la mediació com a sistema de resolució dels conflictes entre el ciutadà i l’administració pública.

Tant el procés administratiu com el procés contenciós administratiu (judicial) acostumen a ser camins llargs i costosos, de manera que la utilització d’un sistema alternatiu de resolució dels conflictes pot ser molt beneficiós tant per a la mateixa administració pública com per al ciutadà. De fet, les mateixes sindicatures municipals de greuges han dedicat un monogràfic a la qüestió. A Vic, aquest monogràfic el va presentar el síndic de la nostra ciutat durant el ple del 8 de juny. Fins i tot el Ministeri de Justícia ha reconegut recentment que, davant la previsió de l’augment de conflictivitat derivada de la Covid-19, la mediació administrativa és una bona solució.

La mediació és un mètode alternatiu de resolució de conflictes –no judicial, de caràcter voluntari i confidencial– que té com a objectiu principal facilitar la comunicació entre les parts que participen del procés. Amb l’ajuda d’una persona mediadora, que actua d’una manera imparcial i neutral, les parts implicades poden gestionar per si mateixes una solució al conflicte que els afecta. I si la problemàtica és jurídica, és molt recomanable que rebin l’assessorament d’un advocat o advocada.

A diferència de la mediació en l’àmbit familiar o en l’àmbit del dret privat, la mediació administrativa no té una norma general que la reguli. No obstant, la utilització del sistema de mediació en l’àmbit administratiu com a via alternativa per resoldre conflictes contenciosos la trobem en diversos textos i disposicions normatives dins del nostre ordenament jurídic.

Com ja hem apuntat, la mediació administrativa presenta una sèrie de particularitats, ja que tenint en compte que una de les parts és una administració pública, no tots els conflictes podran sotmetre’s a un procés de mediació, sinó només en determinats casos, com per exemple conflictes on es tracti de reclamacions econòmiques. A més, l’administració actuant haurà de trobar l’equilibri entre preservar l’interès general i al mateix temps poder escoltar i consensuar acords amb el ciutadà.

Creiem fermament que la societat actual demana un pas més a l’administració. Si vol estar realment al servei de les persones s’ha de convertir en una administració relacional que promogui la confiança dels ciutadans i els escolti sense oblidar els interessos públics. I per això cal introduir la mediació administrativa. Aquest nou instrument facilitaria la interacció entre l’administració i el ciutadà, acostant-los a través del diàleg i convertint en bidireccional una relació que ara és unidireccional. En definitiva, la mediació només aporta beneficis, modernitzant i humanitzant una relació que, lamentablement, sovint sembla del segle passat.

I tot això, com no pot ser d’una altra manera, també ho demanem a l’administració de la nostra ciutat. L’Ajuntament de Vic ha d’implementar la mediació administrativa com a forma de resoldre els conflictes que puguin sorgir entre l’administració i els ciutadans. Des del grup municipal d’ERC hi estem compromesos. Si l’equip de govern vol fer-ho possible, ens hi trobarà al costat.