EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Protocol per als plans de contingència de les empreses

S’ha constituït un comitè de seguretat i salut format per representants de set empreses d’Osona de diversos sectors

El 9 Nou
11/06/2020

Creacció, l’Agència d’Emprenedoria, Innovació i Coneixement d’Osona, la Cambra de Comerç, el Consell Empresarial d’Osona, CCOO i UGT han impulsat des de fa unes setmanes la creació d’un protocol per acompanyar les empreses de la comarca en el disseny d’un pla de contingència individualitzat davant la Covid-19.

També s’ha creat un Comitè de Seguretat i Salut amb directius i tècnics de prevenció de riscos laborals de set empreses d’Osona per conèixer i compartir com estan treballant la seguretat i la prevenció a les seves empreses i compartir les seves bones pràctiques. Els membres del comitè procedeixen de Bon Preu, Esfosa, Girbau, La Farga Yourcoppersolutions, Prysmian Group, Universitat de Vic, AICO i Consorci Hospitalari de Vic. Properament s’incorporaran també al comitè representants dels sindicats UGT i CCOO.

Cinc eixos de treball per als plans de contingència

El protocol recomana a les empreses cinc línies de treball als seus plans de contingència davant la Covid-19:

1.- Identificar persones afectades pel coronavirus: cal realitzar un seguiment de les persones treballadores respecte a la seva simptomatologia. Es proposa fer-ho a través d’una autodeclaració voluntària, un qüestionari que permet identificar la simptomatologia vinculada a la Covid-19.

2.- Identificar els grups vulnerables: identificar les persones treballadores amb diabetis, malalties cròniques cardiovasculars, pulmonars, hepàtiques, renals, immunodeficiència, càncer en fase de tractament actiu, embaràs i majors de 60 anys.

3.- Protegir les persones sanes: adquirint EPIs amb previsió i impulsant les mesures de protecció universal.

4.- Facilitar formació i informació: posant molt d’èmfasi en la formació de tots els equips de forma recurrent, així com en materials visuals i divulgatius als centres de treball.

5.- Reforçar la confiança dels equips: a través de les mesures de prevenció i de la comunicació, cal generar un clima de confiança i seguretat que doni tranquil·litat als treballadors.

Formalment, cal fer una modificació de l’avaluació dels riscos laborals incorporant l’impacte de la Covid-19, també del personal que estigui fent teletreball, i aplicar un paquet de mesures com les que ja han pres les empreses membres del comitè de seguretat. Per exemple: la sectorització de plantes i habilitació d’espais de treball, l’ampliació de les franges horàries dels canvis de torn per tal d’esglaonar entrades i sortides dels equips i facilitar la neteja, entre d’altres. Els responsables de prevenció de riscos a les empreses destaquen que és fonamental el compromís individual de les persones treballadores en els seus hàbits, tant a dins com a fora de les organitzacions. En aquest sentit, han elaborat un decàleg de “10 regles d’or de seguretat extraordinària”, on es recomana informar els responsables de prevenció abans d’entrar a l’empresa, en cas de presentar símptomes de contagi, així com rentar-se les mans cada hora, portar mesures de protecció, mantenir les distàncies de seguretat i no utilitzar dispositius d’altres companyes, entre d’altres.

Eulàlia Casanovas (ESFOSA)

Eulàlia Casanovas, d’Esfosa i membre del Comitè de Seguretat i Salut creat arran de la Covid-19, explica que “hem viscut amb nervis, estrès i molta incertesa la situació. Hem actuat amb rigor i hem focalitzat els esforços a oferir les màximes garanties de protecció als treballadors. Tot i que disposàvem d’un estoc important d’EPIs, la gestió per adquirir-ne més ens ha portat força maldecaps”. Casanovas assegura que “no podem abaixar la guàrdia. Sembla que això va per llarg i haurem d’assumir que aquesta pandèmia haurà canviat la manera que teníem fins ara de treballar. Molts dels canvis els haurem d’interioritzar com a habituals”.

Antoni Amblàs (BON PREU)

Per la seva banda, Antoni Amblàs, de Bon Preu i també membre del comitè, explica que “la pandèmia ha estat un procés d’aprenentatge en què hem hagut de prendre decisions de manera ràpida i eficient. Calia valorar i decidir sobre la seguretat de les persones per sobre d’altres interessos. Per nosaltres, la creació d’un comitè de crisi ha estat fonamental”. Amblàs recomana a les empreses “fer passes endavant decidides i fermes, evitant que no s’hagi de tornar enrere. Cal ser ràpid i aplicar en tot moment el principi de prudència. I, alhora, preparar la fase de postconfinament.

Més informació a:
empresa@creaccio.cat
www.creaccio.cat

LA PREGUNTA

Té previst anar de vacances aquest estiu?

En aquesta enquesta han votat 574 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't