EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Sobre rodes

Es presenta la Taula de Mobilitat d’Osona, un òrgan de treball per aconseguir millores en qüestió de transport

Al voltant de l’espina dorsal que representa la C-17 a Osona s’hi concentra més del 90% de la població de tota la comarca, però també l’activitat econòmica i l’oferta formativa, és a dir que una jove de Vidrà, per exemple, ho té molt més difícil que una de Centelles a l’hora de continuar estudiant allò que li agrada un cop completat l’ensenyament obligatori. A Manlleu, la taxa d’atur entre la població estrangera dobla la de Vic, i el motiu és que no disposar de cotxe fa molt més complicat desplaçar-se fins a Gurb i aquesta mateixa ciutat, els dos municipis que aglutinen la meitat de llocs de treball de tota la comarca.

Aquestes dades les va posar sobre la taula dimecres Sandra Álamo, tècnica de l’Observatori Socioeconòmic d’Osona, per evidenciar fins a quin punt la mobilitat condiciona la formació i les oportunitats laborals. Segons assegurava, de fet, analitzant l’elevat abandonament escolar a cicles formatius ja han detectat que “moltes vegades el que està passant és que els alumnes trien un centre en funció de la facilitat per arribar-hi i no seguint les seves preferències”.

El marc de la seva intervenció era la presentació de la Taula de Mobilitat d’Osona, un òrgan de treball que impulsen cinc entitats sota el paraigua del Consell Comarcal precisament amb l’objectiu d’aconseguir millores en qüestió de transport i acabar garantint la igualtat d’oportunitats. Adrià Ramirez, un dels seus integrants, va detallar que plantegen set línies de debat: la xarxa de camins interurbans en bicicleta i a peu, vehicle compartit, millores en el transport públic per carretera i als eixos R3, C-25 i C-35, una proposta de transport nocturn, la creació de materials de sensibilització i l’accessibilitat al transport públic. Cadascun d’aquests temes es treballarà per separat en diferents trobades que tindran lloc trimestralment –la primera, el 20 de març– i de les quals han de sortir accions concretes que es puguin executar, o com a mínim plantejar, entre aquest 2020 i el 2023 considerant tant el futur més immediat com a llarg termini.

La reunió va omplir del tot la Sala Coll i Bardolet de l’edifici del Sucre, amb una nodrida representació d’alcaldes i representants d’associacions d’Osona. Pel president del Consell Comarcal, Joan Carles Rodríguez (ERC), que l’expectació fos tan alta demostra que la mobilitat genera molt interès i, per tant, que “no ens podem conformar amb el que tenim”. Margarida Feliu (ERC), consellera de l’Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat, va posar l’accent en la necessitat que els municipis treballin colze a colze i en la relació entre transport i qualitat de l’aire.

Superada la presentació, l’entitat comença a caminar partint de la base, per exemple, que la connexió amb Barcelona té una bona cobertura amb transport públic des de Vic, però que des de qualsevol altre punt de la comarca és més competitiu el vehicle privat tant en temps com diners. També és il·lustratiu que, dels assistents a la presentació de dimecres, un 70% havien arribat al Consell Comarcal en cotxe i sense compartir-lo amb ningú. “La primera intenció no és que aquestes persones deixin d’utilitzar-lo, sinó que la gent sense accés a un vehicle tingui les mateixes oportunitats”, destacava Ramirez.

LA PREGUNTA

Qui guanyarà l’Eurocopa de futbol?

En aquesta enquesta han votat 178 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't