Stuart McLachlan és el director general d’Anthesis Group, l’empresa britànica amb la qual la companyia manlleuenca Lavola es va fusionar l’any 2019 convertint-se en Anthesis Lavola. D’aquesta manera, unien l’expertesa de les dues firmes de serveis ambientals de tal manera que han enfortit la seva presència a països d’arreu del món. Coincidint amb el 40è aniversari de Lavola, li fem aquesta entrevista a través de correu electrònic.
Anthesis i Lavola, dues empreses del mateix sector i de dimensió similar (250 i 200 treballadors, respectivament) es van fusionar el 2019. Per a Lavola això ha suposat un creixement als mercats internacionals. Com s’ha reforçat Anthesis amb la fusió?
El creixement cap a nous mercats va ser un benefici recíproc en aquesta fusió. Vam veure Lavola com una força impulsora de la sostenibilitat a Espanya, Andorra i Colòmbia, mercats cada vegada més importants i amb més futur a Europa i Amèrica del Sud. També, mercats on nosaltres teníem presència limitada o nul·la. La passió i la fortalesa de Lavola en el camp de l’educació també va suposar un nou servei per oferir als nostres clients actuals, complementari als que ja els oferim.
Què vàreu veure en Lavola per plantejar-vos la fusió?
Lavola és una empresa que comparteix la majoria dels valors i l’especialització d’Anthesis. Aquesta convergència cultural era una prioritat per a nosaltres: dues empreses amb un mateix propòsit i orientades a les persones. Això, combinat amb el lideratge de Lavola com un dels pioners de la sostenibilitat, ens va generar un gran interès i moltes ganes de veure què podia deparar-nos un futur comú.
Al llarg d’aquests 40 anys de vida de Lavola, s’ha produït un canvi substancial en l’adopció de criteris ambientals a les empreses. La situació a Catalunya és molt diferent a la del Regne Unit? I respecte a altres mercats on treballa Anthesis, com els americans, tant del nord com del sud?
Anthesis presta serveis a clients de més de 40 països i de tots els sectors industrials, de manera que hem estat testimonis de les tendències que hi hagut en aquest camp impulsades per canvis en els governs, la legislació i també en el comportament de la societat, dels treballadors i dels consumidors. La major part del que fem arreu del món respon a problemes globals que necessiten solucions similars. També sabem que la sostenibilitat és una baula de la cadena de valor i, atès que la majoria de les cadenes de valor són ara globals, això requereix d’una major consistència en l’enfocament. Una cosa que hem notat a Catalunya és la influència de grans fundacions que han donat suport a grans projectes, sobretot en educació i promoció de canvis de comportament. Veiem que aquesta inversió en la informació de la població a Catalunya i Espanya ha fet augmentar la consciència dels problemes i, per tant, augmentar la demanda de solucions.
La cartera de serveis que oferiu ha crescut com a conseqüència de la fusió?
Lavola disposava d’una oferta de serveis molt àmplia abans de la fusió, però hem vist com es diversificava encara més, per exemple al voltant de l’ESG en el sector financer o de la creació de marques sostenibles. A Anthesis hem aprofitat l’expertesa de Lavola en camps com l’educació i la compensació de carboni per diversificar les nostres activitats, per exemple, al Regne Unit o als EUA.
Com s’organitzen actualment Anthesis i Lavola? Treballen de manera autònoma? Cada seu manté els seus camps d’especialització? S’aprofiten aquests punts forts per als nous projectes?
Ens obsessiona que la sostenibilitat sigui un fet real. La sostenibilitat ha aterrat en l’àmbit local i per tal d’aconseguir el màxim impacte possible hem de ser sensibles a les cultures i idiomes locals. Així, tenim una dita que diu: ens hem d’unir en l’essencial que són el propòsit, l’estratègia, la marca, la visió i els valors. En totes les altres coses ens conformem amb entendre’ns. De manera que tenim un espai per a la unitat i la integració on confluïm en una mateixa missió global, però també valorem la diversitat i reconeixem la importància de conservar les identitats locals. Des d’un punt de vista operatiu, els dirigents de Lavola formen ara un equip de lideratge regional a Europa, Orient Mitjà i Amèrica Llatina, a més de formar part del nostre Consell de Lideratge Global.
Els ODS han augmentat la demanda de serveis ambientals? O ja era una tendència consolidada?
Parlem dels ODS, juntament amb la sèrie Blue Planet II de Sir David Attenborough, les protestes de Greta Thunberg, la pressió dels consumidors i molts altres motors que conflueixen per catalitzar el canvi. És difícil saber què ha provocat aquesta onada de conscienciació que s’ha estès arreu del món durant els darrers anys, sobretot tenint en compte que hi havia qui podia preveure la inevitabilitat de la crisi ecològica i climàtica fa 40 anys!
La crisi de preus i la inflació són una oportunitat per a una empresa com Lavola a mesura que s’acceleren els projectes?
Sí, sense dubte hem vist un augment de l’interès pels nostres serveis que poden ajudar a aconseguir una major eficiència operativa, especialment energètica. Però, evidentment, la crisi dels preus de l’energia també posa l’accent en la necessitat d’una major seguretat i resiliència energètica, i això aguditza l’interès per l’emissió neta zero i les renovables. Moltes de les crisis que veiem avui són degudes a que estem operant fora dels límits planetaris. Estem donant suport als clients perquè progressin, perquè operin respectant els límits planetaris i perquè siguin més resilients enfront de les externalitats. A aquesta estratègia l’anomenem rendiment sostenible i, per descomptat, té molta demanda.
Pel que fa a l’acceptació social, la conscienciació ambiental encara té molt camí per recórrer. Creu que anys de sequera extrema, com la que estem vivint actualment, faran més evident l’emergència climàtica? Creu que ajudaran a conscienciar? O aquesta conscienciació haurà de venir de la intervenció administrativa?
Hem d’afrontar la realitat que els combustibles fòssils, el consumisme sense límits i l’expectativa de creació de riquesa a curt termini han proporcionat espais de seguretat i aparent estabilitat. L’abandonament d’aquests hàbits tan profundament arrelats i d’aquests refugis de seguretat provocarà certa ansietat. A la gent no li agrada sentir-se ansiosa i ha preferit mantenir-se en una posició negacionista durant molts anys. Ara hem començat a veure la realitat del canvi climàtic, que també és una font d’ansietat. Així que veiem com comença la batalla de les angoixes. El que hem de fer és conduir a través d’aquest paisatge dominat per la por cap a un lloc d’esperança. Un futur sostenible hauria de ser un futur més productiu, inclusiu, saludable i pròsper amb una millor qualitat de vida. Així doncs, ens hem d’entusiasmar amb aquesta idea, però també ser realistes que la transició per arribar-hi serà difícil.
En tres anys, Lavola ha passat de 10 milions de facturació a 15 i pretén arribar als 20. Quines són les xifres d’Anthesis?
Anthesis és un negoci de 42 milions de lliures esterlines (uns 48,7 milions d’euros) el 2021 i gràcies al creixement orgànic i adquisitiu esperem créixer entre un 60 i un 70% aquest any. L’objectiu és arribar als 100 milions de lliures (uns 116 milions d’euros) el 2023.
La propera entrevista, en català?
Espero que sí, però no esperem a que se celebrin 40 anys més de Lavola! Encara que potser necessitaré aquest temps per dominar el català!
{{ comment.text }}