La constatació que els serveis secrets estaven al corrent de les activitats de l’imam de Ripoll fins poc abans dels atemptats del 17 i 18 d’agost de 2017 ha desencadenat una tempesta política a Catalunya exigint responsabilitats al govern espanyol. El diari digital Público ha tingut accés a informació confidencial que ha anat publicant aquesta setmana sobre el seguiment que el Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI) va dur a terme sobre els membres de la cèl·lula gihadista, que es preparava per atemptar en diversos punts de Catalunya.
La investigació ha pogut determinar que el 18 d’agost es va destruir la fitxa d’Abdelbaki es-Satty com a informador del CNI, amb qui s’hi va establir relació almenys fins dos mesos abans. Del 19 de juny data un darrer missatge requerint-li informació a través d’un compte de gmail que utilitzaven per comunicar-se a través del mètode de la bústia morta. Ideat per Bin Laden, aquest sistema és indetectable perquè no genera transmissió per internet. Simplement emissor i receptor es comuniquen a través de la carpeta d’esborranys coneixent ambdós les claus d’accés del compte.
L’evidència que els serveis secrets estaven al corrent de les intencions de la cèl·lula ho demostren les escoltes telefòniques i el seguiment personalitzat que portaven fent dels seus components des de feia uns mesos. No és gens comú que s’autoritzin aquestes intervencions sobre un grup de joves que voltaven els 20 anys sense antecedents penals, de manera que es tindria plena constància que s’haurien radicalitzat.
És així com els informes reservats detallen els viatges que el desembre de 2016 van fer Mohamed Hichamy i Jouseef Aalla a Suïssa i Alemanya i uns dies després a França i Bèlgica, en aquest darrer cas amb Younes Abouyaaqoub i amb el mateix Audi A3 utilitzat per anar a Alcanar i en l’atropellament de Cambrils. També es té constància que Abouyaaqoub, autor de l’atropellament a les Rambles, i Omar Hichamy, abatut després de fugir del cotxe de Cambrils i ferir un vianant, van ser a París quatre dies abans que volés el xalet d’Alcanar mentre Es-Satty manipulava els explosius i es desencadenessin els atemptats que van provocar 16 morts –entre ells una dona de Sant Hipòlit– i més de 130 ferits.
Segons la investigació, seria el mateix CNI qui hauria ajudat Es-Satty a convertir-se en imam de Ripoll el 2015 a partir de les recomanacions d’un altre informant musulmà de Girona. La seva col·laboració amb els serveis d’intel·ligència hauria començat l’abril de 2014 en sortir de la presó de Castelló, on va complir una condemna de quatre anys després de ser detingut conduint una furgoneta amb 136 quilos d’haixix que volia embarcar al ferri Ceuta-Algesires. En la seva defensa va al·legar que va actuar sota amenaça d’un grup islamista i els seus antecedents confirmen aquesta possible relació, de manera que el CNI va veure en ell la possibilitat d’obtenir informació a canvi d’evitar-li ser deportat en recobrar la llibertat.
Davant d’aquestes revelacions, el president de la Generalitat, Quim Torra, ha demanat al govern espanyol “explicacions i l’assumpció de totes les responsabilitats que se’n derivin”, perquè “les víctimes, les seves famílies i la ciutadania tenen tot el dret a saber què va passar”. En els mateixos termes s’expressava el president del Parlament, Roger Torrent, que considera “molt greu” el que es va sabent. La consellera de Presidència, Meritxell Budó, ha demanat una reunió amb el govern estatal i la ministra de Defensa, Margarita Robles, ha respost dient que només es responsabilitza de la gestió que competeix al seu mandat. ERC i JxCat també volen que s’obri una comissió d’investigació al Congrés.
L’Ajuntament demana per tercer cop formar part de la causa
Davant de l’aparició de noves informacions sobre el seguiment que feia el CNI a la cèl·lula gihadista de Ripoll, l’Ajuntament ha activat els seus serveis jurídics per reiterar la petició a l’Audiència Nacional de personar-se com a part en el procés que està instruint sobre els atemptats. “És un cas que afecta la nostra convivència”, al·lega l’alcalde, Jordi Munell, que ja ha vist denegada en dues ocasions la petició de tenir accés a la causa, una part de la qual continua sota secret, com la que fa referència a les intervencions telefòniques dels membres de la cèl·lula o els escorcolls que es van fer als seus domicilis.
Munell considera que aquestes últimes revelacions que s’han publicat converteixen en “proves” allò que “alguns podien pensar o especular”. En aquest sentit, “si algú ho sabia tot i no en va fer partícip fa posar la pell de gallina” i ho considera un fet “gravíssim com a ciutadà, perquè he perdut la credibilitat respecte de l’Estat”, ja que “ha posat en risc la convivència i la seguretat ciutadana” en no intervenir per evitar-ho. Saber que “s’hagués pogut fer alguna acció i evitar l’atemptat” ho considera “horrorós per les famílies” que n’han resultat afectades i es pregunta “en quin Estat vivim?”.
En tant que diputat, l’alcalde de Ripoll és també el president de la comissió d’investigació dels atemptats que va endegar el Parlament després de la negativa dels grups majoritaris al Congrés de dur-la a terme. En nom de JxCat, Munell va titllar “d’escàndol d’abast nacional i internacional” aquestes informacions i va donar una tercera oportunitat als 15 compareixents en representació de les forces de seguretat de l’Estat i de l’anterior govern del PP que no s’han presentat en les anteriors citacions de la comissió. Si es manté la seva negativa, la comissió té l’obligació d’informar-ne la fiscalia per si ho considera un delicte de desobediència.
“El CNI va ajudar l’imam a aconseguir aquesta feina a Ripoll”

Carlos Enrique Bayo
Carlos Enrique Bayo és el periodista d’investigació del digital Público que ha tret a la llum diversos casos de funcionament opac de l’Estat espanyol, com el que va donar peu al documental Les cloaques d’interior, i ara el de la cèl·lula gihadista de Ripoll.
En un any d’investigació ha aconseguit vostè més informació que la mateixa comissió del Parlament.
Perquè jo he tingut accés a fonts d’intel·ligència, cosa que li han negat a la comissió d’investigació del Parlament. S’han negat a comparèixer els responsables. José Antonio Nieto sí que ho va fer i va dir que estaven fent una barbaritat intentant suggerir que es podia haver evitat l’atemptat. Nieto és ara el portaveu del PP al Parlament d’Andalusia i amb un to arrogant i autoritari va dient que eren els Mossos els que s’havien d’haver assabentat que es radicalitzava l’imam. Els informes interns que es tenien d’Institucions Penitenciàries i dels serveis secrets mostren que ja era protalibà, més radical integrista i perillós gihadista ja no es podia ser, quan era a la presó de Castelló i el fitxen com a confident.
Què va portar Es-Satty a establir-se a Ripoll?
Això ho publicaré aquest divendres i encara no t’ho puc explicar. Són els del CNI els que l’ajuden a aconseguir aquesta feina a Ripoll. Necessiten que estigui com a imam en un oratori i es faci passar per gihadista perquè el volen com a confident. Necessiten trobar-li un lloc i li troben aquest. Ja explicaré més en detall com es produeix això.
Si ell tenia contactes amb grups gihadistes, quin sentit té que reclutés a Ripoll mateix joves de la població sense cap experiència?
Tenia la seva pròpia agenda. És evident que va fent un doble joc. El que no podem pensar és que aquest home treballés pel CNI per cometre atemptats. No és així. Ell aprofita que té la cobertura i protecció del CNI per actuar com a confident donant-los informacions que els interessen. Per això també probablement és ell mateix qui dona els números de telèfon d’aquests joves i alhora els deuria advertir que tallessin les frases perquè per telèfon era perillós explicar-ho tot. Així els acontentava tots dos. Li obren la bústia morta, perquè els expliqui tot el que ha esbrinat dels seus plans i és el que ja no fa. És molt illetrat i no crec que per escrit pogués donar grans explicacions.
Per quin motiu duen a terme els preparatius a Alcanar, que és a l’altre extrem de Catalunya?
És una forma molt bona per tenir ben lluny el lloc on estàs operant per fer explosius i fer-ho d’amagat. Per altra banda, també és on troben un xalet per ocupar, que estava abandonat. Aquella zona la coneix molt l’imam d’abans perquè va estar relacionat amb la xarxa de Mohamed Mrabed, el carnisser de Vilanova i la Geltrú de l’Operació Chacal. Havia residit en aquella zona més o menys propera i busquen llocs on deixen material. El CNI sap amb quin cotxe es desplacen de Ripoll a Alcanar d’anada i tornada i no només un d’ells sinó diversos.
Si hi ha aquest seguiment intensiu, per què l’Estat no intervé per impedir la matança?
Això és l’indignant. És evident que potser se’ls deixava fer, però això són suposicions. Què pensaven quan escoltaven aquestes converses? No ho sé. En qualsevol cas això va ser una negligència monstruosa i un error de la intel·ligència molt greu.
Sobre el que no s’han determinat responsabilitats.
Tot al contrari. Va sortir Félix Sanz Roldán a donar explicacions a la comissió de secrets oficials, que va ser l’únic que van voler fer. Els va explicar el que li va donar la gana perquè no podien verificar ni saber res d’això. I són tan secretes que els parlamentaris electes poden anar a la presó si revelen el que els va dir. Imagina’t si tenim transparència en aquest país. La seva versió no la pots contrastar amb res.
No estem davant d’un cas d’atemptat de falsa bandera?
Això és el que tothom està especulant. Jo dono les informacions que tinc i és una suposició que jo no faig en cap dels meus articles. Em sembla una suposició brutal. José Antonio Nieto el que fa és acusar la comissió d’investigació d’estar suggerint que un servei secret pot voler que hi hagi un atemptat i això és una barbaritat. Com que és monstruós jo no ho estic suggerint. Quan hi ha un atemptat terrorista sempre hi ha un error de seguretat, si no ho haurien impedit. Per què no els van parar els peus? Això ho saben ells, però els que ho han d’explicar són els que mai donen explicacions.
Tampoc sembla que el govern del PSOE tingui interès a aclarir aquests fets de l’època en què governava el PP.
No és que ho sembli. Van votar en contra que es creés una comissió d’investigació sobre el tema. De manera que s’oposen a investigar.
Les seves revelacions no sembla que hagin despertat l’interès de la majoria de mitjans d’àmbit espanyol.
Tracten de silenciar l’afer i suposo que estan buscant alguna cortina de fum perquè se’n deixi de parlar. Estan intentant tapar-ho. Per matar el missatger sobretot el que han de fer és desacreditar-lo i ja estan els tertulians, fins i tot aquí a Catalunya, dient que tot són meres suposicions basades en uns informes fets a posteriori que no demostren res. Llegint els articles que publico es veu que no és així. Si no, com reconstrueixes tots aquests viatges que van fer a Alcanar si no els has estat seguint en el seu moment? Tant li fa, si ho repeteixes moltes vegades és la tàctica de propaganda de Goebbels, repeteix una mentida mil vegades i l’hauràs convertit en veritat per a la majoria de la gent.