EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Un nou motor per als satèl·lits

L’enginyer aeroespacial ripollès Pau Molas, premiat en un congrés als Estats Units


24/11/2019
Ripoll

Malgrat que per tradició familiar Pau Molas hauria pogut enfocar la seva vida cap a la fotografia, per via paterna, o la salut dental, per la materna, va preferir centrar-se en l’espai. I de moment no es pot dir que li vagi del tot malament. Amb només 24 anys aquest ripollès ja ha rebut un premi al millor article, el Best Technical Paper a l’International Astronautical Congress que es va celebrar a finals d’octubre a Washington DC. Hi detalla “un projecte real, tangible, que funciona i que té possibilitats comercials”, explica Molas.

El projecte, que ara pot convertir-se en la seva pròpia empresa, consisteix en la creació d’un motor per a satèl·lits de petites dimensions “que poden arribar a fer les mateixes coses que els grans”. Si la idea es posa en pràctica “pot ser rellevant per a la indústria”. El motor ha estat batejat com a SHARE (Scalable Hybrid Apogee-kick Rocket for Space Exploration) i l’ha creat el mateix Molas amb l’ajuda de Landon Kamps, un company nord-americà que va conèixer aquest inici d’any a l’illa de Hokkaido (Japó), on va estar fent la seva tesi de màster.

Després d’estudiar Batxillerat tecnològic a l’IES Abat Oliba de Ripoll, va fer Enginyeria Aeroespacial a Terrassa, i el projecte de final de grau a Grenoble en un Erasmus. Ha estat una carrera intensa que es va iniciar amb molt d’interès “per l’aeronàutica i els aeroports” però que en els darrers dos mesos a Terrassa va derivar cap a l’espai gràcies a la influència d’un professor. Sobretot el va captivar per tractar-se d’un camp “amb moltes possibilitats per innovar, amb un ampli mercat i una indústria en expansió”. El màster en disseny de naus espacials el va fer a Kiruna (Lapònia sueca), on hi ha un petit campus de la universitat de Luleå.
Per finalitzar els estudis de màster, es va traslladar al Japó, on es va integrar a un projecte de desenvolupament de motors híbrids de coet que combinen oxidant líquid i combustible sòlid. Aquesta aplicació té l’avantatge que malgrat tractar-se de propulsió química, no és ni tòxica ni explosiva, i per tant és fàcil d’emmagatzemar. Això implica una reducció del 90% de cost respecte als altres motors de coet. Després de tres mesos de recerca i gràcies a l’alta eficiència del motor desenvolupat, va anar un pas més enllà i va crear un programa de simulació que permet obtenir el millor motor per cada missió. Combinat al seu disseny mecànic adaptable va resultar que allò no només era aplicable i competitiu, sinó que a més tenia un objectiu de mercat en un camp, el dels satèl·lits petits, amb una clara tendència a l’auge. Durant la seva estada al Japó, Molas va presentar la seva idea a l’agència espacial japonesa, la JAXA, on van animar-lo a proposar-lo a la indústria. Més recentment, ha presentat el disseny del seu motor híbrid escalable al congrés de Washington DC. Diverses institucions i empreses del sector van mostrar el seu interès en el producte i les oportunitats que obriria.

Després de presentar la seva tesi de màster, ja està treballant per donar viabilitat al projecte. Si tira endavant espera que la seva aportació serveixi “per obrir l’accés a l’espai a les institucions de recerca científica”. Mentrestant segueix focalitzant la seva energia a fer possible portar satèl·lits petits lluny de l’òrbita del nostre planeta, però això sí amb els seus peus ben falcats a terra.

LA PREGUNTA

Veu bé l’avançament electoral a Catalunya?

En aquesta enquesta han votat 859 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't