Catalunya ha estat, fins fa pocs anys, un país amb poca tradició d’autocaravanes. En la darrera dècada, però, el nombre de matriculacions d’aquest tipus de vehicles s’ha disparat. Més que d’una moda passatgera des del sector apunten que s’està recuperant el terreny perdut respecte a altres països europeus on l’ús d’aquests vehicles està molt més estès. Poden respondre a tantes necessitats com perfils de compradors hi ha, però tots coincideixen en la comoditat que permet viatjar sobre una casa, fer parada on i quan convingui, o disposar d’un sostre quan es fan activitats a la natura.
Ara bé, de vegades els preus no estan a l’abast de moltes butxaques. Sense anar més lluny, a l’exposició d’AutoSuministres Motor, de Gurb, aquests dies hi ha desenes de caravanes amb un ventall ampli de preus: des dels 50.000 euros fins als 170.000. Això explicaria el nou boom que està experimentant el sector: un interès per les furgonetes camperitzades. Són vehicles més assequibles que queden a mig camí de les urban vehicle, (les històriques California de Volkswagen o Marco Polo de Mercedes) i l’autocaravana. Hi ha marques que ja en fabriquen models tancats però també hi ha un mercat que adequa la furgoneta als interessos del client. “Són diners, però el desgast és com el d’un cotxe convencional i fas menys quilòmetres. Hi ha qui també la fa servir en els trajectes del dia com a substitut del cotxe”, resumeix Josep Maria Terradellas, conseller delegat d’AutoSuministres Motor, que arriba a vendre el 20% d’aquests vehicles que cada any es matriculen a Catalunya.

Tot i que on hi ha més demanda és, per aquest ordre, entre les càmper i les autocaravanes, tot el sector va experimentar un creixement de matriculacions en els anys prepandèmics. L’any passat la Covid-19 també va frenar aquest mercat, tot i que superat el primer confinament es plantejava com un sistema ideal per viatjar en bombolla. Enguany s’estan recuperant les vendes, encara sense arribar a les xifres del 2019.
Terradellas també hi té una explicació: l’estoc de les marques que distribueixen s’ha d’encarregar a mig any vista, la qual cosa era difícil de preveure en el marc de la pandèmia. Per això, a l’exposició de Gurb fins fa poques setmanes hi havia pocs vehicles. Això s’ha anat revertint i, de fet, actualment estan immersos en els quinze dies de portes obertes per donar a conèixer els nous models. Els terminis d’entrega poden oscil·lar entre setmanes i mesos, en funció de l’estoc o de les prestacions.
En el cas de les autocaravanes, aquesta distribuïdora de Gurb treballa amb vehicles de tres gammes. Les de primer preu (Globecar, Etrucso i Carado), intermedi (Laika i Bürstner) i gamma alta (Hymer i Niesmann). Perfilades, caputxines, integrals, 4×4, places de llit, dimensions… Les combinacions són infinites i les solucions per millorar les prestacions són cada cop més evolucionades. I la resposta a la pregunta que fa tot nouvingut al món del càmper: qüestions tan bàsiques com la calefacció o la dutxa estan més que resoltes. Algunes incorporen també plaques fotovoltaiques.
En el cas de les càmpers, a AutoSuministres treballen amb models d’algunes d’aquestes marques construïdes sobre xassís de sèrie de marques com Fiat, Citroën o Mercedes. Són les mateixes furgonetes que, sortides de fàbrica, hi ha emprenedors també a Osona que s’han especialitzat a camperitzar.
El mercat de venda i de segona mà creix, però també ho fa el del lloguer. “Per amortitzar aquests vehicles has de disposar de caps de setmana, ponts i festes. Per fer-lo servir quatre setmanes a l’any, val més llogar-lo”, sentencia Terradellas.
La febre de l’autocaravana també es detecta en les àrees condicionades per fer-hi nit. Sense anar més lluny, a Osona el projecte Territori Càmper va permetre condicionar-ne una quinzena, moltes de les quals estan a ple rendiment. I és que, a diferència d’altres països, els càmpings d’aquí no estan pensats per a aquests vehicles. Els arbres de moltes parcel·les es van pensar en el seu moment per fer ombra a les rulots. Les autocaravanes són més altes i no hi caben. Deures per fer.