| 10:00
Opinió

La reforma prohibirà els avançaments en molts dels llocs on es pot, sense fer cap desdoblament o carril per a vehicles lents, cosa que incrementarà molt les cues i embussos en sentit ascendent en una carretera per on transiten molts camions

C-59, reforma amb mancances

Aquest trimestre començaran les obres de millora del tram entre Sant Feliu de Codines i Moià de la C-59, carretera que va del terme de Mollet a la sortida de la C-17 fins a l’enllaç amb l’Eix Transversal a Santa Maria d’Oló. Una carretera amb trams d’una gran sinistralitat per la qual circulen més de 5.000 vehicles diaris que no només connecta el Moianès amb l’àrea metropolitana de Barcelona i les zones industrials i urbanes dels dos Vallès, sinó que també és utilitzada pels residents d’urbanitzacions de Sant Feliu de Codines, Bigues i Riells i Caldes de Montbui, que han incrementat la seva població. Millora que no inclou la variant de Sant Feliu, veritable coll d’ampolla, però que amplia els 16 quilòmetres de via des de Sant Feliu fins a Moià, amb un pressupost de 6,4 milions d’euros.

La reforma inclou accessos a les zones industrials de Castellterçol i Moià, l’ampliació del voral, l’obertura de passos per a la fauna i noves parades de bus. Però prohibirà els avançaments en molts dels llocs on es pot, sense fer cap desdoblament o carril per a vehicles lents, cosa que incrementarà molt les cues i embussos en sentit ascendent en una carretera per on transiten molts camions. Mentre que a la reforma que es va fer entre Caldes i Sant Feliu es va desdoblar un quilòmetre per poder avançar en sentit nord, i l’ampliació que es va fer al terme de Sant Quirze Safaja es va desdoblar un tram en sentit sud, també per avançar, ara es posarà ratlla contínua i pilons separadors en l’únic tram que encara es permet avançar des de Sant Feliu de Codines fins arribar al terme de Sant Quirze Safaja, tram en el qual no es produeixen accidents i és l’últim lloc segur per avançar fins poc abans d’arribar a Castellterçol. I més enllà que des d’alguns ajuntaments s’hagi demanat desdoblar aquest tram, el projecte no inclou aquest imprescindible desdoblament. Així s’incrementaran les cues en sentit ascendent i serà gairebé impossible avançar un camió o qualsevol vehicle des de Sant Feliu fins poc abans d’arribar a Castellterçol. D’altra banda, la col·locació de pilons de plàstic separadors, com els que s’han col·locat fa poc en un tram de més de dos quilòmetres a Caldes de Montbui, abans i després de la rotonda, farà impossible avançar tractors i no es podrà mantenir el marge de separació quan s’avanci ciclistes. Uns pilons que a Caldes, al nord de la rotonda, estan anant a terra i no permeten el pas d’ambulàncies ni vehicles d’emergències, que queden atrapats i aturats sense poder avançar quan es formen les retencions de cada matí.

A més d’aquestes mancances l’obra fa alguna actuació absurda com posar parades d’autobús en els dos sentits, uns dos-cents metres al sud de l’accés a la zona industrial del Prat a Moià, on s’hi farà un voral amb marquesina enmig d’uns camps on no hi pujarà ni baixarà ningú. Reconeixent la necessitat de la reforma de la C-59, molts al Moianès pensem que les molèsties que generaran mesos d’obres es repetiran aviat, perquè aquesta reforma de 16 quilòmetres posant ratlla contínua i sense cap desdoblament per avançar s’haurà de modificar amb un nou projecte.