El 9 Nou | 09:47
Opinió

"Moltes persones vivim en primera persona com n’és de difícil aconseguir que et visiti un especialista a l’Hospital Universitari de Vic"

Cartes al director

Llistes d’espera a l’Hospital de Vic

Actualment, moltes persones vivim en primera persona com n’és de difícil aconseguir que et visiti un especialista a l’HUV. El novembre del 2024, tenia cita per al traumatòleg, després de mesos d’espera. Amb un missatge se’m va notificar que s’ajornava la visita al febrer de 2025. Al gener un altre missatge m’informa que la visita s’ha posposat novament, ara al maig de 2025. Per demanar aclariments respecte a aquests missatges cal trucar al número de telèfon que ve inclòs en el missatge. Al trucar i exposar el cas la resposta és sempre la mateixa: la persona que atén al telèfon no hi pot fer res. La següent opció és acudir al departament d’atenció a l’usuari, però s’hi ha d’anar en persona de 9 del matí a 2 del migdia; no s’atén per telèfon. No sembla una manera de facilitar el tràmit sinó tot el contrari, i més per a gent d’edat avançada o treballadora. També hi ha l’opció de fer una queixa en línia. Desconec el temps de resposta, ja que no l’he utilitzat ara per ara, però tampoc és una via fàcilment accessible per a gent d’edat avançada. Jo estic convençuda que qui recepciona la reclamació no hi pot fer res, perquè no és la persona que hi ha de fer alguna cosa per solucionar el problema. Tampoc tinc clar que qui hi ha de fer alguna cosa al respecte tingui una solució miraculosa, però és la seva feina buscar i provar opcions de millora reals. I es pot equivocar i rectificar, com no, però no es pot quedar quiet tot excusant-se que no s’hi pot fer més. Als usuaris ens pertoca reclamar de forma ferma però al lloc adient i sempre de forma correcta i no callar davant el que considerem injust.

M. Carme Castells Flores
Manlleu

Actituds agressives

El passat dia 13 de gener i per encàrrec d’un client de la meva corredoria d’assegurances, vaig contactar telefònicament amb un concessionari de cotxes de la ciutat de Vic, a fi i efecte d’obtenir informació per contractar una assegurança a tot risc del vehicle turisme adquirit per dit client, i així obtenir informació més acurada i fidedigna dels accessoris que portava el vehicle i poder-los incloure en la nova pòlissa a contractar. Posats en contacte amb el comercial que va tancar la venda del vehicle, i a preguntes meves sobre els accessoris que portava, va reaccionar sense cap motiu aparent de molt males maneres. Tal va ser la forma de respondre’m malament, que per evitar entrar en un confrontament dialèctic vaig optar per penjar el telèfon. Lluny de quedar en una anècdota, de forma inesperada, i al cap d’uns minuts, se’m va presentar el venedor del concessionari al meu despatx professional de Folgueroles, per, segons les seves paraules, donar la cara i explicacions en relació amb la trucada anterior. Durant la conversa va començar a posar-se en un to agressiu, arribant a dir-me “t’esclafaria el cap a terra si no tinguessis 70 anys”, expressió que va provocar que li demanés que marxés del meu despatx. L’actitud de dit senyor, completament intimidatòria i fora de tota lògica racional, em va provocar un estat d’angoixa i vaig quedar afectat davant de dit comportament. No sé si és el tarannà habitual el comportament adoptat per aquest senyor envers meu, però de ben segur que, a la vista del que em va passar i de com va actuar, no soc ni seré la darrera persona que em trobo en una situació tan desagradable i per què no dir-ho censurable, i més quan ets la cara visible de l’empresa per a la qual treballes i et deus.

Toni Abril
Folgueroles

Festa del Pi de 2024 i altres festes

Una vegada passades totes les festes nadalenques i donant una ullada cap enrere, vull fer arribar el meu reconeixement i felicitació a la gran celebració de l’Esbart del Pi pels seus 80 anys de la ballada del Pi per la festa, i a més la celebrada també el dia 31 dia de la festa major, la ballada a la plaça. Ballada molt important ja que van reunir balladors que havien ballat durant aquests 80 anys. Enhorabona de nou pel clima de generositat i alegria que vau aportar-hi. Moltes gràcies pel vermut que van oferir a tothom, l’Ajuntament i la Colla Sardanista 1 d’Octubre. Tothom en va gaudir molt. Endavant. I sobre la Festa del Pi, com tothom va veure, és una festa segrestada, prohibicions, segurates, Guàrdia Civil per tot arreu. És el preu que hem de pagar per l’accident que hi va haver al campanar l’any 2019, segons sembla per un descuit de Jordi Font Giol, que es va oblidar de posar una persona responsable a la pujada al campanar, i no va tancar la porta, com feia l’avi Ginescà durant molts i molts anys. Una novetat és que Jordi Font s’ha autoanomenat capità dels galejadors, després de la mort del capità Josep Giol trencant així amb la tradició de la festa, que el capità ha de ser el galejador més antic. Un menyspreu total a la tradició de la festa i als galejadors antics que els toca per tradició ser capità. Jordi Font no és el més antic. Font està obsessionat per ser capità i creu que la festa és seva i l’ha manipulada a la seva conveniència. No deixa fer res a ningú, passat a algunes famílies amigues d’ell, o sigui que la dinàmica de la festa també està segrestada. Una altra novetat: a partir d’aquest any ja no hi haurà mai més bous, ja que recordeu que la parella de bous joves que teníem es van haver de sacrificar. El que va passar ho deuen saber Jordi Font i el que cuidava els bous, però l’explicació és que un estava malalt, ui sí, els veterinaris no ho van pas entendre! Què li passava al bou? No volia menjar. Es veu que va fer vaga de fam, algú sap, pobra bèstia, de què devia protestar? El fet és aquest. Galejadors i centellencs, tots, que tinguem un bon any i esperem temps millors per a la nostra Festa del Pi. Penseu que no hi ha mal que duri cent anys, diuen.

Assumpta Vall-llovera Roca, primera dona galejadora de la Festa del Pi (el 2024 ha fet 67 anys que va a galejar)
Centelles

Dormint al carrer a Vic

Volem mostrar la nostra indignació per la decisió de l’Ajuntament de Vic de tancar-nos les portes de l’alberg municipal i del menjador social El Tupí. Som persones de la comarca que fa anys que vivim aquí i que per diferents circumstàncies de la nostra vida ens hem vist obligades a viure al carrer. Aquests dies que fa tant fred no hem pogut disposar ni d’un sostre ni un plat calent que com a persones creiem que ens mereixem, perquè ara l’Ajuntament diu que només ofereix aquests serveis a les persones empadronades a la ciutat. Un de nosaltres, per exemple, és de Calldetenes i allà no tenim aquest tipus de serveis. Considerem que és molt injust trobar-nos en una situació com aquesta al carrer i sense recursos, i que Vic no ofereixi serveis a tots els veïns de la comarca. Demanem que se’ns escolti i es busqui una solució a tots els que aquests dies hem d’estar malvivint al carrer.

Zahir Bouazzati Azar i Ignacio Fernández
Vic

A un amic

Estimat Santi, el passat divendres dia 24 ens vas deixar. El dissabte ens vam ajuntar per acomiadar-te. Sí, tal com vam dir, estem molt contents d’haver pogut compartir un tros de la nostra vida amb tu. Ara també podem dir que ho estem d’haver participat en aquest acte. El caliu de l’afecte vers tu que ens va transmetre va estar a l’alçada del que tu vas tenir amb nosaltres. Una sala plena de gom a gom, amb molta gent dreta oferint un respecte i acompanyament immens cap a tu i la teva família, trencada pel dolor, però fortament unida en el teu record i mostrant-nos el seu amor i agraïment que senten per tu. Això diu molt del teu llegat, les teves petjades, ens conforten i ens donen un camí a seguir, que si tothom el fes segur que tindríem un món molt millor. Gràcies, Santi, fins sempre.

Josep Clapera, amb Camina Camina
Vic

Fe d’errors

A la pàgina 9 de l’edició de dilluns 27 de gener d’EL 9 NOU es deia que hi havia problemes de cobertura de telefonia a Sant Quirze de Besora i Montesquiu per una avaria en els repetidors de Movistar i Vera. Havia de dir que l’avaria era només als repetidors de la companyia Movistar, perquè Vera és un operador de mòbil virtual, sense xarxa de telefonia mòbil pròpia, i per això l’avaria al repetidor de Movistar afectava també els clients d’aquest últim.