D’atraccions, de joves actius i de vida d’estiu
Dimarts, 4. A Tona s’ha fregat la tragèdia. Per sort l’accident en una de les atraccions s’acaba amb ferits de menor consideració, excepte un cas de fractura òssia més complicada. En un segon es passa de l’alegria final d’una gran festa major al desconcert d’ambulàncies, bombers i policia al costat de la Canal. La seguretat ha de ser una obsessió en aquest tipus d’instal·lacions recreatives que es mouen de poble en poble, sobretot a l’estiu. Estic convençut que els firaires, que no tenen una vida fàcil, són els primers que se’n preocupen. Les atraccions de fira –les firetes, com en diuen a Lleida en una bonica expressió– són una part entranyable de les nostres festes majors. I sobretot, del record que en tenim de quan érem infants i joves, com els que han patit l’accident a Tona.
Dimecres, 5. Xerrada amb l’organització del Fes-te Jove de Manlleu, que celebra els 25 anys, i que trobareu explicada a les pàgines d’El 9 Estiu. Qui diu que no es mouen, els joves? Autoorganitzar-se en la festa i la cultura popular és la millor preparació per fer-ho en tots els altres ordres de la vida. Qui s’involucra en la festa, ho farà en altres aspectes de la vida dels pobles. Aquests dies s’han celebrat també els 30 anys dels Deixebles de Sant Feliu, sense els quals no s’entendria tampoc la festa major de Torelló. En tots dos casos, ja s’ha passat diverses vegades la prova del relleu, i cada vegada hi ha hagut noves generacions que han recollit el testimoni de les anteriors.
Dijous, 6. Fa uns anys, les televisions feien el típic reportatge d’agost dels carrers i avingudes de les ciutats ben deserts, com si fossin escenes postapocalíptiques de la pel·lícula Soc llegenda. Tothom de vacances. Ara no és el mateix, hi ha ciutats que viuen tot l’any en temporada turística i mai no són buides. A Vic, sense que hi hagi cap massificació, també es veuen cada any més visitants, o a mi m’ho sembla. I sobretot, el Vic divers continua donant vida als carrers: no tothom es pot permetre d’anar als seus llocs d’origen cada estiu.