El 9 Nou | 17:40
Opinió

Les accions sobre la indústria, les emissions dels grans vaixells o les zones de baixes emissions (ZBE) de Barcelona semblen haver fet disminuir els nivells d’ozó en els últims anys a la comarca d’Osona. Però no es pot abaixar la guàrdia

Editorial | Afrontar el problema de la contaminació de l’aire

Amb l’arribada de la calor aquestes darreres setmanes han tornat a augmentar els nivells d’ozó troposfèric a la comarca d’Osona. De moment, no s’han superat ni el llindar d’informació ni el d’alerta, però sí els valors que l’Organització Mundial de la Salut considera que poden ser perjudicials a llarg termini. S’ha pogut comprovar que l’enduriment normatiu té efectes positius, amb una reducció de la contaminació atmosfèrica. Les accions sobre la indústria, les emissions dels grans vaixells o les zones de baixes emissions (ZBE) de Barcelona semblen haver fet disminuir els nivells d’ozó en els últims anys a la comarca d’Osona. Però no es pot abaixar la guàrdia.

Cal recordar que l’ozó –que situa la Plana de Vic com una de les zones més afectades del continent europeu– té causes externes a la comarca, però també altres d’internes. L’origen prové en gran part de la pol·lució dels vehicles, els creuers, els avions, la indústria i les centrals energètiques de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquesta contaminació ens arriba a través del Congost, empesa per la marinada, i un cop aquí es converteix en ozó en combinar-se amb la radiació solar i amb compostos orgànics volàtils generats tant a la mateixa comarca com de manera natural al Montseny.

Està demostrat que nivells massa alts d’ozó poden provocar tos, irritacions de la faringe i dels ulls, i dificultats respiratòries. Pot agreujar l’asma, reduir la funció pulmonar i inflamar les vies respiratòries, a més d’incrementar la mortalitat. Cal tenir en compte que aquest no és l’únic contaminant que afecta l’atmosfera de la comarca d’Osona, un espai amb unes condicions orogràfiques molt especials. A l’hivern, també s’hi registren valors elevats de partícules en suspensió o benzo(a)pirè. El que no sabem és quin efecte té tot plegat en la salut de les persones que hi vivim. Per això és necessari que, en paral·lel a les mesures urgents per reduir la contaminació, s’impulsin estudis. En aquesta edició expliquem el que ha elaborat l’infermer del CAP del Remei Marc Vila. En la seva tesi doctoral, dedicada a la malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC), ha detectat en els joves d’Osona més del doble d’alteracions pulmonars que a la resta d’Espanya. Cal que ens prenguem seriosament el problema de la contaminació.