El 9 Nou | 11:59
Opinió

Amb una taxa de 0,10 mil·ligrams vol dir que una persona podria donar positiu o acostar-s’hi molt només bevent una copa de vi o una cervesa. Per tant, és millor no beure res

Editorial | L’alcohol i la reducció dels accidents de trànsit

Més del 30% dels conductors morts en accident l’any passat a les carreteres de l’Estat presentaven una taxa d’alcoholèmia positiva, segons l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses. El risc de patir un accident de trànsit és dues o tres vegades superior si s’ha consumit alcohol, encara que sigui el que s’anomena de forma moderada. Els efectes que té en la conducció són importants: disminueix l’atenció, els reflexos, la funció visual i auditiva, i provoca somnolència i fatiga muscular. Segons dades del Servei Català de Trànsit, en un de cada 10 accidents ocorreguts a Osona, el Lluçanès i el Ripollès un dels conductors havia consumit alcohol. Tots els estudis apunten en la mateixa direcció: el consum d’alcohol i de drogues és incompatible amb posar-se al volant.

Només el consum zero d’alcohol és segur a l’hora de conduir. Per aquest motiu, cal aplaudir la iniciativa del Congrés de Diputats que dijous de la setmana passada va aprovar una proposició no de llei per demanar al govern que redueixi l’actual taxa d’alcohol en aire expirat de 0,25 a 0,10 mil·ligrams. Es va aprovar amb 175 vots favorables (els de PSOE, Sumar, ERC, Junts i PNB), 33 en contra de Vox i l’abstenció dels 138 diputats del PP. Cal recordar en aquest sentit la nul·la sensibilitat que té amb aquest tema l’expresident popular José María Aznar, que en unes declaracions gens exemplars demanava, en favor de la llibertat individual, que el deixessin beure tranquil·lament les seves copes de vi.

Amb una taxa de 0,10 mil·ligrams vol dir que una persona podria donar positiu o acostar-s’hi molt només bevent una copa de vi o una cervesa. Per tant, és millor no beure res. De fet, no s’ha posat una taxa 0 perquè hi podria haver falsos positius, ja sigui pel marge dels aparells mesuradors, perquè les begudes 0,0 inclouen una quantitat petita d’alcohol o perquè hi ha algunes fruites que poden fermentar a l’organisme. Amb aquests nous límits, que no entraran en vigor fins d’aquí a uns mesos, l’Estat espanyol es posarà al nivell de països com Noruega i Suècia. Benvinguda sigui la mesura si s’aconsegueix acabar o reduir aquesta xacra que és la sinistralitat a les carreteres.