Editorial | Un ensurt que podria haver acabat en tragèdia
El que hauria pogut ser un accident tràgic va quedar, per sort, en un gran ensurt. Un tren que circulava en direcció a Barcelona va xocar contra un camió que envaïa la via al pas a nivell de Sant Miquel de Balenyà. El conductor del camió, probablement seguint les indicacions del GPS, va accedir a la via per un camí lateral i va quedar encallat al pas a nivell. Gràcies al fet que es tractava d’un punt amb un ampli camp de visió, el maquinista va tenir temps d’activar el fre d’emergència i sortir ràpidament de la cabina per advertir els ocupants del primer vagó que s’agafessin fort, ja que l’impacte amb el vehicle encallat era inevitable. El xoc, finalment, es va produir a baixa velocitat i no hi va haver cap ferit entre la seixantena de passatgers que viatjaven al tren. El comboi, però, va acabar descarrilat i la circulació ferroviària va quedar interrompuda durant més de 20 hores.
Si l’accident hagués tingut lloc en un altre punt de la via amb poca visibilitat o en condicions meteorològiques adverses –com un dia de boira a l’hivern– ara podríem estar lamentant conseqüències molt més greus. En aquest tram hi ha unes obres de millora llargament reivindicades que encara estan pendents d’execució: eixamplar el pas a nivell, que actualment és molt estret, i instal·lar-hi una barrera automàtica i senyals lluminosos. El projecte ja està licitat, però falta el permís d’Adif per tirar-lo endavant.
A Osona i el Ripollès encara hi ha 18 passos a nivell com el de l’accident. Alguns es troben a tocar o fins i tot travessen nuclis urbans, com a Sant Quirze, Ripoll o Ribes. En molts s’hi ha millorat la senyalització els darrers anys, però cal un pla a mitjà termini per anar-los eliminant del tot. Per establir prioritats en les actuacions, s’utilitzen criteris com el nombre de vehicles que passen pel pas a nivell o la velocitat dels trens. Ambdós juguen en contra d’aquest tram de la línia R3 que travessa Osona i el Ripollès, menys poblat i on els trens circulen a velocitat més reduïda precisament pel mal estat de la via. Cal exigir que aquest ensurt serveixi per agilitzar les actuacions de millora de la seguretat de la línia.