Editorial: Un pas més per restringir el trànsit al centre de Vic
L’Ajuntament de Vic ha fet un altre pas per donar prioritat a bicicletes i patinets al centre de la ciutat en detriment dels cotxes. A l’últim ple es va aprovar per unanimitat el projecte del tram del carril bici del Passeig i del Carme, la baula que faltava per envoltar tot el centre històric. Per fer-lo realitat, els cotxes passaran de tenir dos carrils a només un. La regidora d’Urbanisme, Fabiana Palmero, no preveu que hi hagi embussos perquè els dos carrils actuals són estrets i, sovint, ja no passen dos cotxes alhora.
Amb aquesta decisió l’Ajuntament confirma l’aposta per una mobilitat sostenible concretada en carrils específics per a bicicletes. Quan això va en detriment dels cotxes provoca protestes. Va passar a la ronda Camprodon, on fa poc més d’un any ja s’hi va restringir el trànsit. És una tendència general. La tesi és que, a banda de reduir la contaminació, crear zones per a vianants a la llarga acaba redundant en benefici al comerç. En el cas de Vic, a més, les dimensions de la ciutat faciliten passejar a peu. Incorporar en aquesta equació el transport públic és una variable a tenir en compte.
No obstant això, l’experiència diu que aquests canvis solen anar acompanyats de polèmica perquè obliguen a modificar hàbits. Va passar a l’Eixample Morató, a la ronda Camprodon i passarà, també, ara al Passeig. En aquest debat seria positiu que no tot es reduís a blanc o negre. Cada ciutat té una casuística i, per tant, davant d’un mateix problema la solució no necessàriament passa per aplicar la mateixa plantilla. Les realitats de Barcelona i Vic, per exemple, són diferents i l’evolució tecnològica de l’automoció avança cap a vehicles elèctrics que no generin emissions. Per això seria bo que el debat no fos binari, perquè si es llegeix només com l’intent de foragitar els cotxes trobarà més entrebancs que no pas si s’explica com l’opció de potenciar la bicicleta. Que al positiu consens polític actual s’hi sumés també el consens ciutadà blindaria la iniciativa de la típica amenaça d’una marxa enrere en l’horitzó electoral que aviat s’obrirà amb les municipals de 2023.