El 9 Nou | 11:17
Opinió

Cal conscienciar-nos tots plegats, com a consumidors, de la importància del consum responsable i de quilòmetre zero. Comprar barat, a vegades, surt car: pèrdua de llocs de treball, carrers amb persianes abaixades i espais foscos i menys segurs

Editorial | Un pla per protegir el comerç de proximitat

El teixit comercial de Vic ha estat sempre un exemple en el qual s’han emmirallat ciutats de tot Catalunya. Encara ara es parla de la capital osonenca com una envejable gran àrea comercial a l’aire lliure, afavorida per un entorn atractiu, una tradició comercial centenària, una àrea d’influència que supera els límits municipals, un potent mercat setmanal i una oferta variada d’establiments. Tot això ha convertit durant anys el comerç en una activitat econòmica important i en un pol d’atracció de visitants.

El canvi en les rutines de consum –cada cop destinem menys temps a fer compres i cada cop optem més per fer-les per internet– és una amenaça important per al sector. Sigui com a causa o com a conseqüència, costa trobar relleu en els negocis familiars i també persones que vulguin treballar de cara al públic caps de setmana o en horaris extensos. Cada cop que s’abaixa la persiana d’un comerç històric és difícil que es torni a obrir. I si s’obre, sol ser d’un tipus d’establiment molt concret, creant-se així carrers i barris de monocoltiu.

Per aquest motiu, l’equip de govern de l’Ajuntament de Vic, colze a colze amb les associacions i entitats vinculades al comerç, ha treballat en un nou pla d’usos comercials. Es vol posar límits a l’obertura d’uns establiments que han proliferat com bolets i que no aporten un valor afegit, com ara centres d’ungles, barberies, botigues de fundes de mòbils, de cigarretes electròniques o de compravenda d’or. Tampoc és bo que bars i restaurants es concentrin en les mateixes zones i a pocs metres de distància. Hi ha d’haver varietat d’oferta comercial a cada barri i carrer. També cal garantir que hi hagi continuïtat en el teixit comercial i que aquest s’estengui per tota la ciutat.

Un carrer amb una activitat comercial important és, normalment, sinònim de seguretat, dinamisme i convivència. Cal conscienciar-nos tots plegats, com a consumidors, de la importància del consum responsable i de quilòmetre zero. Comprar barat, a vegades, surt car: pèrdua de llocs de treball, carrers amb persianes abaixades i espais foscos i menys segurs.