El futur de TV3
L’inici de “3Cat” no era casual, la televisió pública de Catalunya iniciava una sèrie de profunds canvis per enfocar el futur de forma diferent, on creant 3Cat la CCMA volia respondre al desafiament de l’era de les plataformes digitals amb la seva pròpia marca, com una forma de combatre les grans companyies i alhora, posar tot el seu contingut en un format més accessible i innovador, donant entrada també a la possibilitat de crear nou contingut únic i exclusiu per aquesta plataforma.
Tot i així, la proposta va anar molt més enllà i 3Cat ha estat una forma de substituir la marca TV3, un error si es té en compte que TV3 és una marca molt arrelada al nostre país que la gent no està disposada a substituir, igual com amb la resta de cadenes del grup.
Cal acabar de definir l’ordre dels continguts al canal principal i al que havia de ser la plataforma de la televisió catalana, però si la idea d’una plataforma de TV3 era bona la seva execució deixa dubtes, ja que dins del 3Cat i de EVA, la plataforma de 3Cat juvenil, ha donat entrada a continguts de molt poc èxit i de personatges que costa d’entendre els motius pels quals s’ha procedit a la seva contractació.
Si alguna cosa ha diferenciat sempre a TV3 ha estat la seva capacitat d’arribar al públic, d’innovar i crear nous continguts, mentre promovia i defensava la llengua catalana, ja que si aquests darrers 30 anys hi ha generacions de catalanes i catalanes de parla castellana que parlen la nostra llengua és gràcies a TV3 i l’èxit dels seus continguts.
Evidentment que cal renovar-se i entrar en el món de les plataformes, però no de qualsevol forma, sinó seguint amb el model d’èxit que ha imperat els darrers anys, amb qualitat més que quantitat i oblidant-se de suposades estrelletes de tik tok per actors, periodistes i humoristes.
TV3 ha estat sempre una estructura d’estat admirada, cabdal pel català, pel que sota cap concepte es pot acceptar que no sigui necessària, sinó que cal discutir el rumb i model a seguir, intentant recuperar l’essència del seu èxit perquè segueixi sent més líder encara.
Pel record queden programes com Plats Bruts, Veterinaris, Ventdelplà o Polseres Vermelles, el model que cal recuperar amb TV3 i on la plataforma 3Cat tindrà un gran paper difusor, però sempre amb la cadena principal com a bandera, quelcom que a dia d’avui encara es manté, amb Crims, El Foraster o Polònia com a caps de cartell d’una cadena que ha destacat per innovar i crear programes que s’han exportat arreu i que cal seguir buscant i trobant per seguir amb un lideratge més que merescut.
Serviria també redefinir la resta de cadenes, on el Super3 ja no és el canal referència de diferents generacions sinó quelcom residual, que Catalunya no es pot permetre, i és aquí on resulta clau recuperar l’essència, per tornar a tenir un Super3 fort que enganxi als més petits i recuperar un 3xl que havia deixat orfes adolescents que només els quedava la opció de continguts en altres llengües i en altres plataformes i canals.
Certament seria un pas endavant que la CCMA apostés per aquests dos canals, dins d’un mateix dial i tingués una vocació clara cap a petits i joves, doncs és una massa que consolida assegura un èxit clar durant anys.
Esport3 també ha de tenir un paper important, però amb continguts del nostre país, donant cabuda a esport proper i de qualitat, ja que és el gran èxit de la cadena, on destaquen les retransmissions esportives i els programes d’entreteniment i debat com l’Onze, programes nostres i dirigits al públic que els consumeix, sense certàmens llunyans i no arrelats al nostre país.
El 33 i Esport3 podrien compartir un dels dials i centrar els seus esforços en la producció pròpia, en la difusió de l’esport i la cultura en llengua catalana, el model que tants èxits va donar i tanta falta fa, doncs igual que amb la resta, el capital humà de la CCMA hi és, ho han demostrat i ho poden tornar a fer, amb continguts de molta qualitat.
Queda veure com acaba la proposta del 3CatInfo, un nom complicat, que tindrà difícil eliminar la marca 3/24 de l’imaginari col·lectiu, amb canvis importants com grafismes i nomenclatures que la gent haurà de valorar i d’interioritzar, mantenint sempre el rigor informatiu, la proximitat, el territori, la pluralitat i el contrast d’idees.
Ja hem vist com l’audiència ha obligat a fer canvis en els mapes del temps, però a banda, grups de treballadors i comitès d’empresa s’oposen a perdre les marques com TV3 o 3/24, una petició que comparteix bona part de la audiència, que fins i tot, demana recuperar TVC (Televisió de Catalunya), fins al punt que s’han arribat a convocar algunes protestes internes, amb debats i publicacions a les xarxes socials.
Els temps canvien i les grans estructures també, però TV3 i tota la CCMA són una estructura massa important pel nostre país, que utilitzada amb la mateixa visió que la va veure créixer, pot ser el pal de paller audiovisual del nostre país que uneixi generació rere generació.