El 9 Nou | 13:06
Opinió

Caldrà seguir de prop l’execució d’aquest nou pla. Els precedents no conviden gens a l’eufòria, més aviat al contrari.

El nou pla de Rodalies de Catalunya i la línia R3

L’experiència aconsella agafar-se amb cautela totes les promeses que arriben de Madrid sobre la millora del servei de Rodalies. Divendres, el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, va presentar el nou Pla de Rodalies de Catalunya per al 2020-2030 en un acte a la futura estació de la Sagrera, a Barcelona, un espai que es vol emblemàtic perquè allà hi confluirà la xarxa de Rodalies, els trens d’alta velocitat i el metro. El pla, que preveu invertir 6.345 milions durant els propers deu anys, fixa ritmes d’execució pel desdoblament de l’R3. Al tram entre Parets i la Garriga hauria de ser “immediat”; entre Centelles i Vic, “a curt termini”, i entre Montcada-Bifurcació i Parets, “a llarg termini”. El document no diu res del desdoblament entre la Garriga i Centelles, el més complicat per les condicions orogràfiques de la vall del Congost. El curt termini a què fa referència el pla significa que el desdoblament entre Centelles i Vic haurà d’esperar com a mínim sis anys. Massa temps si es té en compte els anys que fa que es reivindica la millora del servei.

Caldrà seguir de prop l’execució d’aquest nou pla. Els precedents no conviden gens a l’eufòria, més aviat al contrari. El Pla de Rodalies 2008-2015 que va preparar l’administració estatal va ser un cas més que flagrant de carta als Reis, un exemple dolorós de política d’aparador i brindis al sol per a ingenus. En aquella ocasió, ni hi havia estudis ni projectes per a les execucions. Ara, el nou pla d’Ábalos sembla que té una visió més realista i que la programació de les actuacions es fa comptant amb terminis de tramitació i disponibilitats financeres. Seria important que tirés endavant el projecte avançat per EL 9 NOU de desdoblar el tram d’un quilòmetre de la via en el tram soterrat que transcorre per la part urbana de Vic en direcció Barcelona. Això permetria augmentar la sortida i arribada de trens des de la capital d’Osona en un 14%. Una solució provisional a l’espera del desdoblament de la resta de la línia.