| 22:00
Opinió

Una mala jugada de l'atzar: li van comprar una samarreta del Barça, però li van planxar el número al revés. El ‘9’ es va convertir en un ‘6’ i, amb la il·lusió de ser Cruyff, es va acabar convertint en Neeskens. Sense voler-ho, va passar del talent innat a l’esforç perseverant

Eterns

L’estiu té un què. És una època de l’any associada a un cert desordre: horaris més laxos, àpats informals o discussions intranscendents. Algunes, redundants. Com la del canvi d’hora: si o si no. Si deixés d’aplicar-se un s’imagina que seria estiu tot l’any. Però no. És una mera il·lusió. Això sí, la il.lusió no es pot menystenir. És un motor vital tot i que, a vegades, l’atzar viatgi en sentit contrari.

Me’n vaig fer càrrec en un programa de TV3 de ja fa uns quants estius en què conversaven l’escriptor Jordi Puntí i el periodista Ramon Besa amb Llucià Ferrer d’animador. Puntí va explicar-hi que de petit li havien comprat una samarreta del Barça i el número 9 de Cruyff per incrustar-l’hi planxant-lo al dors. Però li van planxar al revés, motiu pel qual el 9 va passar a ser el 6 i, amb la il·lusió de ser Cruyff es va acabar convertint en Neeskens. Sense voler-ho, va passar d’enfundar-se la samarreta del talent innat a la de l’esforç perseverant. No està malament, tampoc.

Va bé tenir-ho present aquests dies en què, a punt d’arrencar el curs escolar, a moltes cases se sol invocar l’esforç. Després de setmanes i setmanes en què aquesta tropa no han fet ni brot els sermonegem dient-los que s’han d’aplicar perquè escalar cursos és la prova que es fan grans. Però fer-se gran no és créixer. Només es creix quan s’aprèn: amb l’aplaudiment quan s’encerta el resultat de les multiplicacions a classe o amb l’esbroncada quan un xut desviat esmicola un vidre del pati. Aprendre i divertir-se, al cap i a la fi, podria ser una metàfora del pas del temps: mor l’estiu, neix la tardor i tot torna a començar.

Si tot l’any fos estiu res canviaria.

Seríem eterns, però viuríem avorrits.

Que canvïi l’hora.  I, sobretot, que comenci el curs.