| 23:35
Opinió

Des del primer moment els dos ajuntaments hem demanat a la Diputació que s’incorporés un camí per a vianants al costat del nou traçat per afavorir la mobilitat a vianants i bicicletes

La carretera de Tavèrnoles a Folgueroles

El passat mes de març la Diputació va presentar als ajuntaments de Tavèrnoles i Folgueroles el projecte de traçat de la carretera que uneix els dos municipis. Un projecte on es defineix la remodelació del traçat que tindrà aquesta via i on es fa una estimació dels costos econòmics d’execució, pendent de la redacció definitiva del projecte constructiu.

Optar a transformar l’actual camí asfaltat, de titularitat municipal, en una carretera que garantís totes les mesures de seguretat va ser una prioritat que juntament amb l’alcalde Carles Baronet ens vam imposar ja fa més de deu anys. Per aquest motiu vam instar la Diputació que n’assumís la titularitat i en millorés les condicions d’acord amb els estàndards d’una carretera convencional. Una prioritat que també han entomat els nostres successors, Xevi Roviró i Pep de la Mora, com una necessitat real dels nostres municipis.

Tavèrnoles no disposa d’escola, ni llar d’infants, ni casal d’avis, tampoc tenim centre mèdic ni comerç local, essent Folgueroles el municipi més proper al nostre amb aquests serveis bàsics. Les famílies de Tavèrnoles utilitzem aquest camí un bon nombre de vegades al dia, ja sigui per anar a portar i recollir la canalla a escola, per anar a comprar pa o per visitar-nos al CAP. Des de l’Ajuntament de Tavèrnoles sempre hem tingut com una prioritat poder millorar el traçat i les condicions d’un camí que és una via de comunicació molt important i que té unes mancances remarcables: una amplada inferior als quatre metres i mig, un traçat irregular, corbes tancades i una forta degradació del paviment a la qual s’afegeixen constants esllavissades dels marges. Si a tot això hi sumem que la mitjana diària és de 1.000 vehicles, fàcilment es podrà comprendre que en certes hores del dia el trànsit en aquest camí té certa perillositat.

El projecte de traçat considera l’eixamplament del vial per arribar a amplades entre els cinc metres i mig i els sis metres, i on s’inclou també la construcció d’una cuneta transitable d’un metre d’amplada; es preveu també suavitzar les corbes més tancades i millorar la visibilitat dels encreuaments amb els camins secundaris. Una actuació al llarg dels gairebé dos quilòmetres que suposarà una inversió (pendent encara de la redacció del projecte constructiu) superior als 1,25 milions euros. Una inversió gens menystenible per dos municipis que en conjunt amb prou feines superen els 2.500 habitants.

Des del primer moment els dos ajuntaments hem demanat a la Diputació que s’incorporés un camí per a vianants al costat del nou traçat per afavorir la mobilitat a vianants i bicicletes. Modificar i ampliar l’actual traçat havia de suposar millorar la seguretat viària, però també havia de preveure opcions de mobilitat sostenible entre els dos municipis. No obstant, els primers estudis econòmics per executar un traçat paral·lel a la carretera amb totes les garanties de seguretat suposava un increment addicional de gairebé un milió. Els dos ajuntaments vam entendre que aquest cost extra feia inviable executar tota l’actuació en la seva globalitat i que era del tot lògic centrar-se en la primera fase de transformació del camí, obtenint el compromís de la Diputació que en posteriors fases del seu pla zonal de carreteres s’afrontaria l’actuació de l’anhelat camí de vianants. En aquest sentit s’ha de destacar que el projecte actual ja preveu l’expropiació dels terrenys necessaris per poder executar en un futur el camí de vianants.

Per això, lluny de quedar-me lamentant per allò que encara no s’ha assolit, prefereixo aixecar la vista per valorar la important feina que s’ha fet per millorar la seguretat de les nombroses famílies de Tavèrnoles i Folgueroles que diàriament utilitzen aquesta via. Això sí, sense perdre de vista l’objectiu global d’aconseguir en un futur mobilitats més sostenibles dins del nostre entorn rural.