Marc Castells | 19:07
Opinió

Informació propera, que rarament es troba en els mitjans generalistes, però necessària per al dia a dia de tots els pobles i ciutats

La força de la premsa local

La comunicació local és ben bé a l’origen dels mitjans tal com els coneixem avui. Tot, des de les televisions i les ràdios fins a les xarxes socials, arrenca d’alguna manera amb aquelles gasetes i diaris d’avisos que comencen a sorgir a la fi del segle XVIII, com el pioner Brusi, el Diari de Barcelona, fundat el 1792. Quan tot just s’encetava la Revolució Industrial, les dades locals, els moviments al port i les informacions comercials posaven la primera pedra del que s’ha convertit en el ric, complex i cada cop més diversificat món de la comunicació. A Catalunya, i en especial a la demarcació de Barcelona, aquesta inquietud per la informació, amb vocació d’innovar i de servir la comunitat, va lligada amb l’especial força del municipalisme i de la societat civil. I així, durant el franquisme, nombrosos butlletins i revistes opositores, sovint clandestines, van ser valents portaveus de la lluita per les llibertats nacionals i democràtiques, explicant allò que el Règim no tolerava. Però va ser sobretot després, en començar la Transició, quan el combat per la llibertat d’expressió i per la recuperació de la democràcia va propiciar un esclat general de mitjans de comunicació locals, des de ràdios municipals fins a mitjans escrits. És en aquest context que convé remarcar l’aparició d’EL 9 NOU, una iniciativa d’èxit que pot reclamar amb tot el dret el paper de pionera: pensem que quan en va aparèixer el primer exemplar, encara no existien mitjans com El Periódico de Catalunya o El Punt, ni, per descomptat, TV3 i Catalunya Ràdio. La força de la premsa local, tan ben representada per EL 9 NOU al llarg de quatre dècades, expressa a la perfecció l’empenta de la societat civil catalana, sovint un pas per endavant de les institucions. Per això, commemorar aquesta efemèride significa reconèixer la potència i el dinamisme dels nostres pobles i ciutats, dues qualitats que a la Diputació de Barcelona, per la nostra tasca de servei als governs locals, coneixem prou bé. De fet, ens sentim una mica partícips de la trajectòria dels mitjans de comunicació de proximitat perquè, acabada la dictadura i en ple procés també la mateixa Diputació de transformar i especialitzar el seu suport als ajuntaments, vam contribuir a l’impuls dels mitjans de comunicació locals. Així, ja en una data primerenca com 1981 vam instituir el premi Tasis-Torrent de premsa local i comarcal i vam propiciar la constitució de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal. Des d’aleshores, hem acompanyat el sector en el procés d’adaptació a les normatives catalanes, estatals i europees que han anat regulant l’àmbit audiovisual, cada cop més complex i sofisticat, i hem creat eines com el Consorci de Comunicació Local (1994), COMRàdio (1995), la Xarxa de Televisions Locals (1999) i la Xarxa de Comunicació Local (2004), que han servit per afavorir que, en tot moment, els mitjans d’informació de proximitat tinguessin estructures de suport que garantissin el servei públic que prestaven. Perquè la informació local, la informació de proximitat, és en essència això: un servei públic. I és aquest servei el que ha ofert i continua oferint EL 9 NOU. Informació propera, que rarament es troba en els mitjans generalistes, però necessària per al dia a dia de tots els pobles i ciutats. Informació en català, perquè ha estat una eina important en la consolidació i la defensa de la llengua catalana, en un entorn mediàtic en què la nostra llengua i la nostra cultura han ocupat sovint un espai minoritari o insuficient. El fet que EL 9 NOU hagi arribat a fer 40 anys, materialitzats en una llarga etapa històrica marcada per la transformació sense precedents del periodisme i la comunicació, diu molt de la qualitat, la capacitat i la professionalitat de les persones que l’han fet possible. EL 9 NOU ha crescut, s’ha consolidat i s’ha diversificat adaptant-se amb encert al panorama de les tecnologies digitals, al nou escenari generat per les potencialitats de la fibra òptica. En definitiva, EL 9 NOU ha sabut seguir sent nou en ple segle XXI i en temps de podcasts i Twitter, d’emissions en streaming i a la carta, d’accessibilitat permanent via internet, ha demostrat ser capaç d’estar en tots els fronts de la informació oferint el mateix producte de qualitat de sempre. És per aquest èxit, fruit de la tenacitat, la independència i la qualitat professional, que la Diputació de Barcelona es congratula de l’assoliment d’EL 9 NOU. Vull remarcar que ja a la primera edició dels premis Tasis-Torrent, el 1981, el vam reconèixer com a millor publicació, i d’aleshores ençà diversos reportatges publicats a EL 9 NOU han estat guardonats en els nostres Premis de Comunicació Local. Per això reconeixem un cop més i felicitem tot l’equip d’EL 9 NOU i l’animem a continuar endavant.