Guillem Freixa | 16:16
Opinió

L’avi va aplicar el guió més efectiu perquè un infant s’acosti a qualsevol activitat física: que en un inici impliqui diversió, que hi hagi un acompanyament, i sense cap tipus de pressió ni pretensió

La passió cap a l’esport

El meu avi no hi entenia gens, d’hoquei patins –els que el van conèixer de jove deien que més aviat era hàbil amb la cama esquerra i la pilota als peus–, però va jugar un paper clau perquè jo descobrís aquest esport i hi acabés dedicant un bon grapat d’anys. Ell era llauner. I fuster. I hortolà. De fet, era el que es coneix com un ‘manetes’. I va posar aquesta capacitat al servei del seu net, quan amb 6 anyets començava a patinar. Un dia va aparèixer amb un tronc. Però no un tronc qualsevol: l’havia modelat, polit i convertit en un estic artesanal. Una joia que encara avui conservo.

La seva manera d’ensenyar-me l’amor cap a un esport no van ser ni grans discursos, ni massa expectatives. Només un gest carregat d’il·lusió per compartir una estona de diversió amb el fill del seu fill. I la fórmula va funcionar, ja que poc després arrossegava el meu pare cada dissabte fent ruta per tots els pavellons haguts i per haver d’arreu de Catalunya.

I l’avi va fer el mateix amb el ciclisme: no em va comprar la millor bici del mercat, sinó que la simple presència de la seva bicicleta groga de carreres –sí, ni BTT, ni gravel ni carretera, se’n deia de carreres!–, a l’entrada de casa i unes quantes tardes d’estiu compartint sofà mirant el Tour i l’Indurain van ser la millor llavor per estimar aquesta disciplina.

No sé si n’era conscient o no, però amb el temps crec que l’avi va aplicar el guió més efectiu perquè un infant s’acosti a qualsevol activitat física: que en un inici impliqui diversió, que hi hagi un acompanyament, i sense cap tipus de pressió ni pretensió, posar-hi passió perquè la criatura quan practica aquell esport sobretot ho faci sent feliç.