El 9 Nou | 17:04
Opinió

El projecte estaria bé que fos més un instrument que un objectiu

L’aposta per l’estació de mercaderies a Manlleu

L’Ajuntament de Manlleu està decidit a construir una estació per transportar mercaderies amb tren. Ja ha fet passos per finançar el projecte a través dels fons europeus Next Generation –la inversió prevista s’enfila a 8,7 milions– i treballa amb la previsió que es pogués començar a edificar l’any 2024. Al ple d’aquest dimarts l’equip de govern, integrat per ERC i JxCat, va presentar una moció per conèixer els suports polítics que té el projecte. Hi van votar a favor 18 dels 21 regidors (ERC, JxCat, PSC i l’edil no adscrit). Els tres de la CUP es van abstenir.

El projecte, a l’espera que se’n concretin més detalls, té interessants potencialitats. En primer lloc, és positiu que en un moment en què els fons Next Generation auguren una pluja de milions les administracions públiques disposin de projectes per presentar-s’hi amb opcions d’encaixar amb criteris com el de la mobilitat sostenible i segura. Hi encaixa: l’ús del tren per al transport de mercaderies permetria treure trànsit de camions de la C-17 i, per tant, reduir també les emissions de CO2. En segon lloc, és un projecte que, encara que s’executi a Manlleu, té complicitats com les de la Cambra d’Osona, Creacció, el Consell Empresarial d’Osona, l’Associació d’Empresaris o el Consell Comarcal. Aquesta suma li dona més sentit. En el disseny d’infraestructures com el d’una estació de mercaderies és millor cooperar que competir perquè donen servei a un àmbit superior a l’estrictament municipal. I, en tercer lloc, és una aposta per la línia del tren, sempre pendent del promès desdoblament almenys fins a Vic. El tren és una infraestructura estratègica per Osona. Aquesta estació de mercaderies és una baula d’una cadena que inclou la doble via.

A banda d’aquestes consideracions, totes positives, cal fer un matís conceptual. El projecte d’una estació de mercaderies estaria bé que fos més un instrument que un objectiu. Manlleu necessita projectes transformadors, que aportin valor afegit i que vagin coordinats amb una oferta de formació que doni resposta a les noves necessitats en un entorn digital. En aquest marc, l’estació de mercaderies pot ser una palanca de canvi, però cal tenir clar que per si sola –es preveuen 40 llocs de treball mentre es faci i 3 quan estigui en funcionament– no és la solució.