L’increment desmesurat de multes als radars de la C-17
Els dos radars fixos de la C-17 al Congost no paren de disparar multes. El que hi ha en sentit Barcelona abans d’arribar a Sant Martí de Centelles i Aiguafreda fins a l’octubre posava 180 sancions mensuals, una mitjana que, des d’aleshores, s’ha incrementat fins a gairebé 2.800. L’augment també ha estat espectacular al que hi ha en sentit Vic al Pinós, que ha passat d’unes 70 multes mensuals a prop de 2.200. El motiu, senzill: a la tardor el Departament de Territori i Sostenibilitat, sense explicar públicament per què, va decidir rebaixar el límit màxim de velocitat de 100 quilòmetres per hora a 80. I la conseqüència ha estat immediata: centenars de conductors d’Osona i el Ripollès, els que més utilitzen aquesta via per anar i venir de Barcelona, durant les darreres setmanes han començat a rebre multes. I molts, més d’una. Durant els pròxims dies és previsible que en continuïn arribant.
Aquesta situació no és normal. Encara que tècnicament el radar funcioni correctament i la velocitat màxima estigui ben senyalitzada, que ho està, si d’avui per demà les multes creixen d’una manera tan desorbitada és que falla alguna cosa. Territori i Sostenibilitat hauria de donar una explicació als centenars de conductors afectats que, a més de contribuents, són ciutadans.
La C-17 més que una autovia és una carretera desdoblada amb múltiples deficiències. I la velocitat és un problema. Que es limiti, per tant, no només és prudent sinó fins i tot necessari. Però que es passi d’unes desenes de multes mensuals a molts centenars és difícil d’explicar i encara més complicat d’entendre perquè no es cacen fitipaldis: la majoria de sancions són de 100 euros.
Una situació similar, a Osona, ja es va produir l’any 2002 amb un radar a l’Eix Transversal a Gurb. Aleshores, i a diferència del que ha passat ara en què cap alcalde ha gosat aixecar la veu, els polítics es van posar al costat de la ciutadania, i amb l’alcalde de Folgueroles, Carles Baronet, al capdavant, van mediar amb Trànsit per resoldre una situació que tampoc tenia cap ni peus. Els radars tenen una funció, però no poden ser una trampa.