| 13:23
Opinió

És sorprenent comprovar que els personatges empresonats siguin els principals protagonistes de la història bíblica

Opinió | Els empresonats i exiliats de la Bíblia

Aquest és el títol del llibre de fra Jordi Cervera i Valls, frare caputxí nascut a Barcelona el 1961 i professor de Bíblia a la Facultat de Teologia de Catalunya. El 12 de novembre passat, aquesta obra va rebre el Premi Abat Marcet en la seva segona convocatòria, un guardó que atorga cada dos anys la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat per a llibres de temàtica religiosa, escrits en català.     

Editat per les Publicacions de l’Abadia de Montserrat (dins de la col·lecció “El gra de blat”), el llibre d’aquest frare caputxí, de cent pàgines, repassa els personatges de l’Antic i del Nou Testament empresonats i exiliats. 

Com diu fra Jordi Cervera en la introducció d’aquest llibre, “la Bíblia despulla hipocresies, proclama injustícies, desvetlla consciències, assenyala amb el dit l’arbitrarietat dels poderosos”. Per això aquest llibre és tan actual, ja que tant ahir com avui, són nombrosos els homes i les dones que han patit (i continuen patint) exili i presó, condemnats per lleis injustes. I és que la Sagrada Escriptura, per mitjà d’aquestes figures emblemàtiques, explica “les històries dels personatges bíblics que sofreixen empresonament i exili”, ja que “empatitzant amb les seves vicissituds, il·luminen esperançadament les nostres”, com diu fra Jordi Cervera. 

El llibre, amb vint-i-quatre capítols, presenta l’empresonament a l’Egipte de Josep, fill de Jacob, l’exili de Moisès, de David, d’Elies i del profeta Amós, exiliat per denunciar la corrupció del sistema, la presó de Samsó, de Jeremies o de Joan el Baptista. A més hi ha també (entre d’altres), l’exili de Maria, Josep i l’Infant Jesús, la detenció, tortura, judici i execució de Jesús o la presó de Sant Pere, Sant Pau i Siles.

Com diu fra Jordi Cervera en la presentació del llibre, “és sorprenent comprovar que els personatges empresonats siguin els principals protagonistes de la història bíblica”. Per la seva part, cal tindre en compte, com remarca l’autor del llibre, que la reclusió d’aquests homes “no esdevé cap taca negra, sinó el testimoni a ultrança de la seva fidelitat i el seu compromís”, ja que “les causes d’empresonament són diverses, però sempre seran arbitràries”, com podem vore, encara avui, en la nostra societat. 

Com passava fins el dia 23 de juny amb els presos polítics tancats injustament, els empresonats de la Bíblia “manifesten un desafiament al sistema social, polític i religiós establert”. Per això fra Jordi Cervera diu: “Per a qui escriu aquestes pàgines, és la manera de compartir i de com-patir els empresonaments i els exilis dels qui, fins fa poc, eren asseguts en les cadires del nostre parlament, escollits en unes eleccions i representant la diversitat ideològica del nostre poble”.

Fra Jordi Cervera, que és Diplomat en Ciències Empresarials per la universitat de Barcelona i doctor en Sagrada Escriptura, realitzà la seva formació bíblica a la Facultat de Teologia de Catalunya de la qual n’és professor, on imparteix diferents assignatures (Pentateuc i Hebreu) des de l’any 1998. Especialitzat en estudis sobre la Carta als Hebreus i els seus lligams amb el judaisme, Jordi Cervera és autor de diversos llibres relacionats amb la Sagrada Escriptura, a més de nombrosos articles. 

Com dit l’amic Pere Fàbregues en relació a aquest llibre, “pensar diferent de l’estatus imperant, sigui on sigui, també a casa nostra, es paga car i la justícia gira el rostre cap a una altra banda, dient que segueix portant tapats els ulls per ser més recta, però fent els malabarismes que calguin, per protegir més i millor els privilegis, que no la veritat”. Per això a la Bíblia hi ha salms que exigeixen una justícia justa i denuncien l’arbitrarietat i les males pràctiques, com el salm 81 que blasma aquells que sentencien “contra justícia, afavorint la causa dels culpables” O el salm 93, que denuncia així els magistrats injustos: “¿Us podeu avenir amb un tribunal corromput que inventa delictes en nom de la llei?”.  Amb l’encíclica “Fratelli tutti”, el papa ens recorda un fet cabdal que sovint obliden els poderosos: “¿Què és la llei sense la convicció que cada ésser humà és sagrat i inviolable?”. 

Explicant les històries d’aquests personatges bíblics empresonats i exiliats, fra Jordi Cervera ha volgut mostrar la Bíblia com “un far que il·lumina les peripècies humanes de qualsevol època i de qualsevol poble, sobretot en temps agitats”.  

I és que en el nostre món, com diu fra Jordi Cervera, el poder (com en els presos de la Bíblia), continua empresonant arbitràriament presos polítics, homes i dones que, amb valentia, desafien el sistema. Així ho hem vist en els presos independentistes catalans, als que fa referència fra Jordi Cervera, però també en molt altres presos. 

Cal que recordem que els presos polítics, Jordi Cuixart i Jordi Sànchez, fins el 23 de juny de 2021 van estar a la presó, malgrat que Amnistia Internacional va demanar la seva llibertat “incondicional” (La Vanguardia, 3 de novembre de 2020). 

El mateix va passar amb el P. Swamy, ja que el Tribunal Nacional de Investigació va rebutjar la sol·licitud de llibertat sota fiança d’aquest jesuïta (Religión Digital, 1 d’abril de 2021), acusat de sedició, curiosament igual que van ser acusats els presos independentistes catalans. El P. Swamy, un jesuïta de 83 anys i defensor dels Drets Humans, va ser acusat de sedició i arrestat a l’Índia (Religión Digital, 8 d’octubre de 2020).

I és que, com en el temps de la Bíblia, també avui, homes i dones continuen a la presó, tancats arbitràriament pel fet que s’atreveixen a manifestar “un desafiament al sistema social, polític o religiós establert”, com diu fra Jordi Cervera. Per això aquesta obra és una denúncia dels règims que empresonen gent innocent, com cantava Raimon en la seva cançó, “Diguem no”: “Hem vist tancats a la presó, homes plens de raó”.