| 15:45
Opinió

Neix com una empresa pública comarcal per gestionar de forma més eficient i propera un dels serveis bàsics dels municipis

Onaigua, un projecte col·lectiu

Aquest mes d’abril Onaigua ha començat a prestar el servei de distribució d’aigua en baixa a sis municipis de la comarca d’Osona. Torelló, Balenyà, Sant Julià de Vilatorta, Sant Vicenç de Torelló, el Brull i Sobremunt són els primers ajuntaments que han delegat en l’empresa pública del Consell Comarcal d’Osona la gestió i distribució de l’aigua des dels dipòsits municipals fins als punts de consum final. Estem parlant que Onaigua a dia d’avui subministra aigua potable a uns 11.400 punts de consum i arriba a més de 25.000 habitants que es beneficien d’aquesta nova forma de gestió més eficient i propera de l’aigua. I podem parlar d’una gestió més eficient i propera perquè Onaigua neix com una empresa pública comarcal que coneix el territori i també perquè s’impulsa de forma mancomunada amb la finalitat que els petits municipis puguin participar-hi i tinguin les mateixes garanties a l’hora de prendre les decisions pel que fa a la gestió de l’aigua dels seus municipis.

En aquest sentit Onaigua és un projecte col·lectiu i de comarca que neix d’una ferma voluntat política a l’hora de gestionar públicament un dels serveis bàsics dels municipis, i que al mateix temps és reflex d’una doble vocació de servei: la dels ajuntaments envers la ciutadania i la dels consells comarcals envers els ajuntaments. Una mostra més del “model Osona” que els darrers anys s’ha vingut desenvolupant des del Consell Comarcal d’Osona i del qual ens sentim tan orgullosos quan s’hi emmirallen altres comarques. Onaigua és la peça que completa el servei públic del cicle de l’aigua a Osona i a partir d’aquest mes d’abril el nostre consell comarcal, a través de les empreses d’Aigües d’Osona, de Depuradores d’Osona i d’Onaigua, garanteix que tota la gestió de l’aigua a la comarca pugui fer-se des de l’administració pública comarcal d’una manera integral i mancomunada.

Un cop iniciat el servei és un bon moment per mirar enrere i posar en valor l’immens treball i esforç que s’ha hagut de fer per engegar l’empresa pública Onaigua. Ha estat un camí llarg, complex i amb algun entrebanc que s’ha hagut d’anar superant fins arribar a aquest punt de partida. Per tot això val la pena fer un reconeixement a tres elements clau sense els quals tot hauria estat encara més complicat: per una banda, un reconeixement a l’expertesa i professionalitat del personal tècnic del Consell Comarcal d’Osona; per altra banda, un reconeixement a la valentia i determinació dels diferents actors polítics que van apostar per aquest model, i un darrer reconeixement a l’empenta i acompanyament de la ciutadania a l’hora d’impulsar la recuperació de la governança de la gestió de l’aigua. Sense la conjunció d’aquests tres factors Onaigua, i tot allò que representa, no hauria estat possible.

Onaigua és ja una realitat i amb l’empresa pública comarcal els consistoris d’Osona tenen un nou instrument a les seves mans per poder gestionar l’aigua dels seus municipis. Així és, els ajuntaments poden escollir gestionar l’aigua d’una forma directa, fer-ho a través d’un model concessional o bé sumar-se a la gestió mancomunada que ofereix Onaigua. Sempre des de l’autonomia municipal i fent prevaldre l’interès públic en un servei tan bàsic i preuat com és l’aigua.

Ara que Onaigua ha començat la seva activitat animo els alcaldes de la comarca a valorar aquesta nova modalitat de gestió de l’aigua. Un model que posa per davant de tot l’eficiència i la proximitat, que ens garanteix la recuperació de la governança del servei d’aigua i que ens ajuda a millorar la confiança en la gestió del servei. Benvinguda sigui Onaigua com a nou model de gestió públic i comarcal del servei d’aigua.