Opinió

La proposta inicial consistia a traslladar el disseny actual de la ronda de Camprodon a la plaça del Mil·lenari i continuar per l’avinguda Olímpia fins al CEM Patí Vic

Replantejant la mobilitat a Vic: una decisió responsable

La responsabilitat de l’equip de govern de l’Ajuntament de Vic és garantir una ciutat i una mobilitat segura per a tots els vigatans. Per això, hem decidit donar context a la nostra decisió del canvi en el traçat del carril bici que havia de travessar la plaça del Mil·lenari i l’avinguda Olímpia, un tema que ha generat controvèrsia.

Un projecte valent

Cal emmarcar les percepcions i decisions en el context de l’aposta valenta i ambiciosa duta a terme a la ronda de Camprodon per l’anterior equip de govern, amb l’objectiu de fomentar una mobilitat sostenible i fer de Vic una ciutat més saludable i amable.

La transformació de la ronda de Camprodon ha ajudat a reduir el nombre de vehicles diaris que circulen per aquesta zona, permetent una tendència a la baixa de la contaminació. A més, ha permès mantenir places de càrrega i descàrrega, de mobilitat reduïda, per a bicicletes, i una plaça reservada per a persones que han d’anar a la farmàcia.

Som conscients que la solució no ha tingut l’èxit esperat en termes d’ús i acceptació ciutadana. Les ciutats són complexes i, a vegades, allò que funciona sobre el paper no sempre es reflecteix a la realitat. Com a equip de govern, hem d’eixamplar la mirada i procurar per una solució que satisfaci la convivència entre les diferents mobilitats que té una ciutat creixent com Vic.

El repte de la xarxa primària de mobilitat

A moltes ciutats es comença a veure que convertir una xarxa primària de vehicles a motor en una xarxa primària per a bicicletes genera més dificultats de l’inicialment previst. Aquí neix la nostra voluntat de replantejar aquest projecte perquè generi més acceptació per part de les persones que l’hauran d’utilitzar i que també atregui nous usuaris.

La proposta inicial consistia a traslladar el disseny actual de la ronda de Camprodon a la plaça del Mil·lenari i continuar per l’avinguda Olímpia fins al CEM Patí Vic. La reducció de carrils de vehicles a motor i aparcaments en aquests llocs hauria generat més tensió en una zona que ja està prou congestionada en hores punta i que, com a vial, dona servei a l’Eix Onze de Setembre.

A tot això s’hi suma un motiu que no hem de passar per alt. La zona nord de la ciutat es transformarà en els propers anys, afectant dos eixos principals com són la carretera de Gurb i el carrer de l’Era d’en Sellés. Mentre aquestes zones es transformen, cal donar una alternativa al pas del carril bici perquè no se’n vegi afectat. Per això, després de valorar les experiències a Vic i a altres ciutats, hem decidit prioritzar la construcció del carril bici pel parc d’Occitània i deixar per a més endavant la construcció del carril bici a l’avinguda Olímpia.

Una alternativa més segura i amable

Amb la nova proposta, prioritzem tancar la connexió de l’anella de l’avinguda dels Països Catalans i la ronda de Camprodon per tal de millorar la interconnexió amb la xarxa de serveis de transport públic, amb l’estació de trens i d’autobusos com a punts neuràlgics.

Hem projectat un nou recorregut per zones més tranquil·les i menys congestionades, un itinerari que ja utilitzen algunes iniciatives locals com ara el BiciBús. Aquesta ruta alternativa és més segura, especialment per als ciclistes més vulnerables, i no estem posant en perill la convivència entre cotxes, autobusos i bicicletes en zones tan complexes com la volta a la plaça del Mil·lenari.

Avançant amb seny i responsabilitat

Continuarem treballant per un Vic més sostenible, on ciclistes, vianants i vehicles a motor puguin conviure en harmonia. La transició cap a una mobilitat activa i saludable és l’únic camí. Amb paciència i responsabilitat, estem segurs que arribarem a un model de mobilitat que satisfarà tothom. Gràcies per la vostra comprensió i suport en aquest procés.