Vendre el producte

Cas 1. “Cap de les meves alumnes vol participar en el ball de bastons.” Escolto perplexa la desesperació que comparteixen les meves companyes quan intenten repartir el mateix nombre d’alumnes entre els quatre tallers de Sant Jordi que hem proposat a cada nivell. Com sempre, hi ha tallers que han despertat l’interès de l’alumnat i n’hi ha d’altres que ningú no s’ha molestat a escollir durant la tria prèvia a la jornada que les seves professores els han demanat. Jo imagino com ha pogut anar la situació: la professora ha llegit en veu alta el títol dels quatre tallers; ràpidament i només amb una mirada, l’alumnat ha acordat apuntar-se a la mateixa activitat i, com era d’esperar, el taller internivell per aprendre ball de bastons al pati ha quedat desert.
Cas 2. “L’alumnat acceptarà passar-se un matí sencer netejant?” “Accediran totes a recollir la deixalla del poble?” “I si no estan disposades a recollir brossa del carrer perquè no volen embrutar-se?” “I si prefereixen quedar-se a l’institut perquè fa calor i no volen caminar?” Les preguntes de les meves companyes quan els plantejo la jornada de neteja que durem a terme la darrera setmana de curs segueixen la mateixa lògica: entre les preferències de l’alumnat, no hi ha lloc per posar-se uns guants i omplir bosses d’escombraries.
Per a la resolució de cada cas hem de remuntar-nos a l’estratègia de venda dels programes televisius de televenda o de la pel·lícula El llop de Wall Street: crear una necessitat perquè el públic vulgui adquirir el producte. És el que popularment coneixem com a vendre el producte. I és exactament aquesta estratègia la que hem de seguir amb l’alumnat per mantenir-les motivades en les diferents propostes de centre: vendre’ls el producte. Així, en el cas 1, començarem la presentació de les activitats amb “el nou taller que per primer cop tenim la gran sort de poder organitzar gràcies a la col·laboració de persones externes que vindran expressament a dedicar-nos el seu temps per oferir-nos aquesta oportunitat única a les primeres alumnes que s’hi inscriguin”. I en el cas 2, donarem l’opció d’escollir a l’alumnat entre una competició a l’aire lliure en grups per netejar l’entorn amb premi per a les guanyadores o un treball individual bibliogràfic sobre sostenibilitat, gestió responsable dels residus i cura del medi ambient.
Tenim clar què va comprar l’alumnat, oi?