| 19:21
Opinió

Cal canviar la mobilitat comarcal en un context de crisi ecològica on moure's en vehicle privat cada cop serà més costós

Veniu amb cotxe!

El Festimarket El Caganer, el macrofestival nadalenc que una iniciativa privada volia fer a mig camí de Folgueroles i Tavèrnoles, ha aixecat polseguera per diversos motius: l’ús no agrícola que faria de terra fèrtil, la ingent quantitat d’energia i d’aigua que consumiria… En veure la representació del mercat, amb les ulleres de la mobilitat que els enginyers del ram no ens podem treure, el que em va cridar més l’atenció va ser el fet que pràcticament la meitat de la superfície ocupada es destinaria a aparcament, amb una capacitat d’unes 2.800 places on els visitants podrien deixar la seva carrossa de tones de ferralla amb la que indubtablement haurien arribat, per un camí rural asfaltat que ni tan sols té estatus de carretera, segurament aprofitant haver anat en cotxe també a algun altre esdeveniment similar a Osona –pels que diguin que no hi ha res…

Aquest cas no deixa de ser un aprofundiment en el paradigma que encara impregna la cultura de la mobilitat a la nostra comarca, especialment quan va lligada a l’activitat econòmica i al comerç. No són casuals campanyes com la d’“Aparcar i comprar a Vic és fàcil” o d’altres com “Aparca bé, compra millor” i similars a més poblacions; són la demostració del domini de la mobilitat en vehicle privat entre els municipis de la comarca, que porta a un cert neguit basat en la creença que l’aparcament és l’únic que pot facilitar l’accés als nuclis urbans des de fora. Ara bé, és l’accés de les tones de ferralla el que en aquest sentit dona vida als municipis o ho és simplement l’accés de les persones? La resposta és evident, i caldria anar-ho tenint cada cop més clar. Perquè aquest és tan sols el punt de partida del canvi necessari en la mobilitat comarcal en un context de crisi ecològica on moure’s en vehicle privat cada cop serà més costós, independentment del tipus d’energia que els impulsi. És un model que s’esgota i no fer-hi front és anar-nos hipotecant el futur.

I és que l’aparcament per a cotxes no tan sols és el facilitador que s’accedeixi en vehicle privat als llocs, sinó el que molts cops frena l’avanç d’alternatives en l’ús de l’espai públic molt més saludables, que afavoreixin altres maneres de moure’s com a peu, en bicicleta o patinet sense que aquests hagin de competir per l’espai pel fet que els cotxes aparcats ocupen mig carrer. Per tant, no, aparcar no hauria de ser fàcil sinó que el que s’hauria d’exigir i garantir és l’accessibilitat amb els modes de mobilitat sostenible –en transport públic, a peu, en bicicleta…– entre municipis. Aquesta és la necessitat per la qual caldria desviure’s, i per la qual també actuar intel·ligentment a l’hora de determinar quins usos es fa de cada lloc: no tindrà cap sentit un gran esdeveniment en uns terrenys agrícoles difícilment accessibles de forma general si no és en cotxe, igual que tampoc caldria perpetuar l’error d’ubicar usos comercials i d’hostaleria en polígons, desvinculats de la indústria, on és evident que la gent hi va sobretot en cotxe.

Ens podem plantejar quines passes fer per potenciar una xarxa de transport públic que sigui una alternativa real al cotxe a la comarca. A Osona, tenim la sort de tenir a les marquesines els plànols ideats per l’associació per a la Promoció del Transport Públic, on hi ha les línies de transport interurbà, per tal de vèncer el freqüent desconeixement. Ara, la decepció ve quan un va per mirar l’horari d’algunes línies, i veu que aquella xarxa que el mapa projecta s’esvaeix per freqüències que a vegades no arriben a una expedició al dia o descoordinacions entre línies que clamen al cel.

Planificar el transport públic no és fàcil en zones rurals i de població dispersa; és lògic que costi més omplir un bus convencional allà on la demanda és baixa. Ara bé, atenent la setmana en què ens trobem, podem fixar-nos en un cas molt concret: el de l’accessibilitat a la Fira de l’Avet d’Espinelves, on hi ha una gran afluència de visitants (una alta demanda de mobilitat) provinents d’àrees urbanes com Barcelona, més o menys ben connectada en tren i bus amb Vic. I quina és l’oferta en transport públic de Vic a Espinelves? Doncs una línia que circula només dos cops al dia –matí i migdia– els dimarts i divendres. A més, des del 2020 la línia és a la demanda: cal avisar amb 24 hores d’antelació perquè el bus circuli, malgrat que això no hagi suposat cap millora per als usuaris com, per exemple, que el bus pogués la resta de dies –només hi ha guanyat la companyia!–. Anar aquest divendres de fira amb aquest bus serà una experiència que no em perdré. Quants cotxes –contaminació, espai d’aparcament…– podria estalviar una oferta decent ben coordinada amb el tren? Quelcom similar es podria dir per Rupit, on els caps de setmana els dos busos per sentit que comuniquen amb Vic estan inexplicablement descoordinats amb l’horari de l’R3. 1xBet is one of the world’s leading online betting sites with a large customer base in Asia and Europe as well as in other areas of the world, and serves over 400,000 gamblers every week. This bonus code is the newest launched and provides new customers with 30% extra bonus on top of the standard 100% first deposit match offer. 1xBet promo code free bet currently, there is no no-deposit bonus available for the 1xBet sports section. Besides free bets and an amazing welcome bonus offer, 1xbet has a few promos that it offers to its existing customers.

Hi ha molta feina per fer, però exemples com aquests són la mostra que, a més, cal encara començar a posar-s’hi i fer-ho per algun lloc. Hem de ser conscients que seguir convidant a venir en cotxe avui és no esperar ningú demà.