Àngel Raluy
Els pares i mares d’avui en dia tenim un conflicte amb la lectura digital: d’una banda, entenem que la digitalització no es pot aturar, però, de l’altra, ens sentim insegurs sobre els seus perills per a les nostres filles i fills: hem d’abandonar el llibre en format paper? És la lectura en pantalla prou eficaç per millorar la capacitat de comprensió?
Pel psicòleg americà Jim Taylor, autor del llibre Raising Generation Tech, la resposta és adoptar un enfocament eclèctic que no culpabilitzi el format sinó que posi èmfasi en el text. No podem prohibir que els infants s’acostin a la tecnologia perquè ofereix una accessibilitat única a una àmplia gamma de llibres que indubtablement enriqueixen l’experiència lectora de joves i infants. A més, la lectura digital permet personalitzar l’acte de llegir amb funcions d’ajuda inclusives com ara la mida de la lletra, els marcadors virtuals o fins i tot les explicacions sobre el significat dels mots. Un altre factor a tenir en compte és la interactivitat. En un món dominat per la gamificació, els llibres digitals inclouen nombrosos elements interactius que fan de la lectura una experiència més dinàmica i atractiva. Ara bé, la lectura digital no és totalment innòcua.
Des del sentit comú de qui no som nadius digitals, sovint ens lamentem que l’exposició excessiva a les pantalles causa problemes físics i sobretot genera addiccions entre el jovent. També malparlem dels seus efectes negatius sobre la capacitat d’aprendre… però és així? La recerca educativa apunta que el nivell de comprensió lectora de l’alumnat és més baix en format digital per un excés d’estímuls que tendeix a afavorir la distracció i certs estudis afirmen que les escoles on s’aposta primordialment per la lectura digital obtenen pitjors resultats acadèmics.
La pregunta seria… què es pot fer per proporcionar una exposició equilibrada a la lectura? La recerca suggereix una sèrie de pautes: fer llegir tant electrònicament com en paper, fer conscient l’alumnat que la lectura electrònica pot esdevenir una arma de doble tall si no s’utilitza adequadament i seleccionar el format més adient per a l’objectiu lector. En últim terme, el consell final seria promoure diverses experiències lectores que garanteixin un creixement lector en l’aprenentatge.En l’era digital, l’hàbit de llegir ha experimentat canvis substancials, especialment entre els més joves. L’ús generalitzat de dispositius i de llibres electrònics ha obert un debat sobre els avantatges i inconvenients de la lectura digital per a infants i adolescents. Aquest article explora les diverses dimensions d’aquesta qüestió, destacant els elements positius i els desafiaments associats a la introducció de la tecnologia en l’àmbit de la lectura.
Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (UVic-UCC)
{{ comment.text }}