El sector empresarial és un motor important de desenvolupament econòmic en la societat actual, que demana professionals capacitats per assumir-ne la gestió, en un context ràpidament canviant. La Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) forma aquests professionals del futur, a partir d’una oferta cohesionada de graus, màsters i doctorats, com també de cursos a mida i postgraus, adaptats a les necessitats de la societat. Tot, en una facultat en què la convivència dels estudis d’Empresa amb els de Comunicació aporta valor afegit i diferencial a la docència que s’hi imparteix, i l’alinea a les necessitats del moment.
Un ADE que fomenta la creativitat i la capacitat de respondre als reptes
El grau en Administració i Direcció d’Empreses (ADE) és un clar exemple d’aquesta vocació docent. Segons Josep Burgaya, degà de la FEC, “des dels inicis, hem pretès no ser una oferta més, sinó tenir un caràcter diferencial molt lligat a la demanda del nostre entorn econòmic i empresarial”. D’aquesta manera, a més d’adquirir els coneixements necessaris per a una correcta gestió empresarial, l’alumnat d’ADE de la UVic obté eines interpersonals com la creativitat i la capacitat de respondre als reptes. Així, se’l prepara per adaptar-se a qualsevol realitat empresarial i afrontar amb èxit els canvis constants que s’hi vagin produint. Com assenyala Carme Viladecans, coordinadora del grau, “tenim un pla d’estudis totalment actualitzat i que està en sintonia amb les necessitats del mercat laboral; a més de les àrees de coneixements tradicionals i bàsiques, es dona molta importància a la responsabilitat social corporativa, la direcció d’operacions, la gestió del talent i la gestió de comerç internacional”. Els grups reduïts i el tracte directe i personal permeten la participació activa de l’alumnat des del primer dia.
En aquests estudis d’ADE també hi tenen un pes important la innovació, l’emprenedoria o la necessària internacionalització, com també un bon domini de les eines TIC. Pel que fa a la dimensió internacional, part de les assignatures es fan en anglès. També es fomenten les estades a l’estranger, de manera que els estudis es poden finalitzar en una de les universitats amb qui hi ha signats convenis d’intercanvi. La internacionalització es completa amb una considerable presència d’estudiants estrangers a les aules de Vic.
El nou Executive MBA de la UVic-UCC és un màster innovador, que recull l’ampli bagatge i expertesa de la Universitat en estudis de postgrau d’empresa. S’imparteix tant en modalitat semipresencial com en línia, treballa amb grups reduïts i ofereix un tracte personalitzat. L’anomenat EMBA “forma professionals creatius, capaços de liderar en entorns complexos i canviants, i s’envolta d’una sòlida xarxa d’empreses col·laboradores”, explica Montse Corrius, directora del màster. Pel que fa a la metodologia, combina diferents disciplines pràctiques i interactives que condueixen a una nova experiència d’aprenentatge basada en el treball vivencial i col·laboratiu.
La rellevància del teixit empresarial
Un altre dels punts forts de la titulació és la connexió amb el teixit empresarial. En aquest sentit, els estudiants de quart fan pràctiques obligatòries en empreses d’àmbit nacional o internacional, fet que els permet aproximar-se a la realitat empresarial. “Les nostres relacions amb el teixit productiu i empresarial són intenses, en bona part perquè volem respondre a les seves preocupacions, reptes i necessitats” assenyala el degà. A banda del grau en ADE, a la FEC també s’hi imparteixen el grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial, que “reforça el paper del màrqueting com a ròtula que uneix dos àmbits diferents, però totalment interrelacionats”, com són la comunicació i l’empresa; i el grau en Publicitat i Relacions Públiques (PIRP), “que potencia la comunicació 360º o global, i en què la creativitat esdevé l’eix vertebrador”, diu Burgaya. Així mateix, a la UVic l’alumnat pot realitzar dobles graus que combinen aquests estudis amb els d’ADE
El grau en ADE de la UVic compta amb una metodologia innovadora, en què es potencia una formació integral basada en la utilització de metodologies actives d’aprenentatge, com són la simulació i l’estudi de casos reals. “La metodologia que se segueix a ADE fa de l’alumne el protagonista del seu procés d’aprenentatge a través de les activitats i els projectes que planteja de forma creativa”, assenyala Carme Viladecans. Així mateix, es fomenta la interacció de directius d’empreses a les aules i es fan visites a les empreses de forma habitual. D’altra banda, una part de la docència es fa en aules d’informàtica, espais de coworking i laboratoris de creativitat.
Una inserció laboral del 100%
El 100% de graduats en ADE per la UVic treballen abans d’un any d’acabar els seus estudis, segons es desprèn de l’informe de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) en relació amb la inserció laboral (2020). Segons Carme Viladecans, “més enllà d’aquesta elevada ocupabilitat, els titulats en ADE no només troben feina, sinó que la troben en places que tenen a veure directament amb allò en què s’han format”. “De fet, molts estudiants surten ja amb feina a partir de les estades de pràctiques i els que no és així, obtenen treball molt ràpidament”, afegeix Burgaya. Des dels inicis d’aquests estudis ja s’han titulat en ADE a la UVic 526 persones.
{{ comment.text }}