“Fa 26 anys que em dedico a les expropiacions i mai havia vist una cosa com aquesta”, assegurava sorprès Joan Girbau, que és l’enginyer tècnic agrícola que porta els casos de 29 propietaris expropiats pel desdoblament de la C-17 entre les Masies de Voltregà i Ripoll.
Pel que fa a aquests propietaris, fa vuit anys que la Generalitat, a través de la concessionària Cedinsa, va expropiar-los 725.352 metres quadrats. Aleshores els oferien 3 euros per metre quadrat de secà i 4,5 euros per metre quadrat de regadiu. 9 dels 29 afectats hi van estar d’acord i 6 d’aquests ja van cobrar. Els altres 3 encara estan pendents de cobrament. La majoria, però, van trobar que els preus que els proposaven eren “ridículs” i per això els 20 propietaris restants van presentar el seu expedient al Jurat d’Expropiació, perquè quan no hi ha un acord entre les dues parts aquest és el jurat que decideix. Segons el tècnic Joan Girbau, “el Jurat d’Expropiació va fallar en preus molt diferents que ronden els 4,5 i els 14 euros. El més sorprenent, però, és que Cedinsa va presentar un recurs a la resolució del jurat, excepte en sis casos que sí que va estar d’acord amb la decisió. Hi havia afectats que ja estaven conformes amb la resolució i ara Cedinsa els obliga a anar al jutjat presentant recursos contenciosos administratius”.
Dels 14 expropiats que van presentar l’expedient al Jurat d’Expropiació, 13 estan a l’espera de la sentència del recurs contenciós administratiu, mentre que un afectat ja la té i li dóna la raó, doblant la quantitat del metre quadrat de regadiu a 8 euros.
En la reunió que van fer els expropiats la setmana passada a Vinyoles, Girbau va assegurar que “Cedinsa no paga perquè per aquest tram de la C-17 no hi passen tants cotxes com es preveia i per tant la concessionària no cobra tants diners”. Girbau es refereix al sistema de peatge a l’ombra, que consisteix que la Generalitat paga a Cedinsa de mica en mica els 312 milions d’euros que va costar el desdoblament. Amb uns sensors col·locats a l’asfalt, que no es veuen, es compten tots els vehicles. Per cada cotxe que hi passa, la Generalitat paga 80 cèntims d’euro i per cada camió paga 1,10 euros.
Des de l’Oficina de Comunicació del Departament de Territori i Sostenibilitat asseguren que “la Generalitat està al corrent dels seus pagaments a la concessionària”, tot i que recorda que “aquests pagaments no són específicament per les expropiacions. Aquest concepte està dins de la concessió, de la mateixa manera que hi està la redacció dels projectes, l’execució dels treballs i el manteniment de la infraestructura durant el període de temps que dura aquesta concessió (fins al 2039)”. Per la seva banda, el responsable de patrimoni i gestió d’expropiacions de Cedinsa, Pedro Fernández, que va declinar la invitació a la reunió però que ha atès EL 9 NOU per telèfon, assegura que “independentment de si funciona o no el peatge a l’ombra l’obligació de Cedinsa és pagar el 100%. Una altra cosa és que hi hagi desacords en el preu. Nosaltres apliquem els preus que estan en línia amb els que dicta la Generalitat. Entenc les tasques que està fent el senyor Girbau però la meva feina és que Cedinsa pagui el menys possible”.
Els afectats saben que no serà fàcil i que el tràngol s’allargarà uns anys més. La seva voluntat és reunir totes les sentències i així poder fer més força per aconseguir arribar a un acord. A la reunió es va acordar treballar en assemblea, fer soroll a través dels mitjans de comunicació i es va replantejar l’opció de penjar pancartes reivindicatives, com ja havien fet fa uns anys, i continuar explicant la situació a diversos polítics.
{{ comment.text }}