Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Creix el nombre de cases rurals a la comarca, però l’ocupació s’estanca

Al Vallès Oriental hi ha, segons dades de la Generalitat, 50 cases de turisme rural, cosa que suposa una oferta de poc més de 400 places.

  • El 9 Nou
  • 08/08/2014 | 10:00
  • 0

Aquesta manera de fer turisme va experimentar un creixement molt notable entre els anys 2000 i 2009 i, amb l’esclat de la crisi, ha continuat creixent, tot i que a un ritme més baix.

Amb la crisi i la pèrdua de poder adquisitiu de la classe mitjana –el client més habitual–, el negoci s’ha mantingut amb un creixement més tímid, el nombre de cases ha augmentat, de 41 a 50, però l’ocupació s’ha mantingut o ha disminuït en la majoria dels casos. Les zones amb més predomini d’aquest tipus de turisme són el Montseny i la Vall del Tenes.

Les cases de turisme rural de la comarca estan agrupades en dues associacions: l’Associació de Turisme Rural del Vallès Oriental, que agrupa 17 cases, la majoria de les quals situades a la zona de la Vall del Tenes; i l’Associació d’Empresaris Turístics del Montseny que representa la majoria d’establiments de turisme i restauració de la zona. “Ara estem estables. Abans el turisme rural era un molt bon negoci, però la classe mitjana, que és el client potencial, ha perdut poder adquisitiu i ja no pot destinar tants diners a les vacances”, comenta el president de l’Associació de Turisme Rural del Vallès Oriental, Pep Margenat, de Santa Eulàlia.

Durant el mes de juliol, segons Margenat, les 17 cases d’aquesta associació han experimentat una ocupació del 40% i la previsió per al mes d’agost és d’un 70%; en general, unes dades inferiors a les de l’any passat. Per Margenat, la solució per remuntar la demanda és “imaginació, emprenedoria i professionalització”. Comenta, també, que és molt important que els potencials clients trobin l’establiment per internet, però que l’essència del turisme rural és el tracte personal i la confiança. “Internet serveix per fer-nos visibles, i no tant per fer-hi reserves”, afegeix. Sobre els preus i les activitats que els establiments poden oferir, Margenat comenta que “és important que el client sàpiga que no haurà de pagar més per cada activitat que faci a la casa; és preferible cobrar un preu una mica més alt, que no posar uns suplements per a cada activitat”.

Les opinions respecte l’ocupació de les cases rurals són molt diverses. Segons el president de l’Associació d’Empresaris Turístics del Montseny, David Panareda, l’ocupació mitjana a la zona se situa al voltant d’un 80%. Panareda comenta que a la zona del Montseny les temporades són molt estables i potser a l’estiu és quan hi ha una mica menys d’ocupació, ja que a la tardor i a l’hivern l’entorn ofereix unes condicions difícils de trobar en un altre indret, i això fa augmentar la demanda.

Segons Panareda, hi ha tres claus per fer créixer el sector. La bona presència a internet i a les xarxes socials és bàsica per promocionar la casa i les activitats. Unes activitats que han de ser alternatives i diferents de la majoria de cases rurals. “Cal que les activitats es vagin renovant perquè el client que repeteix no es trobi sempre el mateix”, afegeix. També és important, comenta, vendre paquets econòmics amb ofertes molt concretes.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.