QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Polèmica a Cardedeu quan una persona confon un noi amb el violador de Llavaneres

Un noi de pell negra, no morena

Una família de Sant Antoni de Vilamajor ha denunciat que agents de la Policia Local de Cardedeu van fer aixecar al seu fill, un noi de 18 anys adoptat a Etiòpia, quan estava amb els seus pares en una terrassa d’un bar i el van fer separar uns metres per tal de parlar amb ell. Els fets van passar dissabte al bar Goffik’s, a l’avinguda Mare de Déu del Pilar.

Segons explica la família i ratifica la Policia Local, una persona va trucar a la policia dient que hi havia un home que coincidia amb la descripció de la persona que es busca per la violació d’una dona a Llavaneres, de la qual s’ha difós un retrat robot. “De sobte, van començar a passar agents de policia, ens van mirar, van entrar al bar, ens van tornar a mirar i, davant de totes les persones que hi havia al bar i que passaven pel carrer el van fer aixecar i apartar-se uns metres per parlar amb ell”, diu la mare, Carme Droguet. “El primer que penses és que es deu assemblar a algú que ha comès algun delicte i, per tant, la policia, de bona fe, ha d’assegurar-se’n. Però apunta que el fet “no té justificació” perquè el seu fill no s’assembla en res a la persona buscada. Diu que el violador és una persona d’entre 30 i 35 anys quan el seu fill en té 18; que deu fer 1,65 metres i el seu fill fa, almenys, 10 centímetres més i que la persona buscada és de pell morena. “El meu fill no és de pell morena, sinó de pell negra, cabell curt i arrissat”. I afegeix que el presumpte violador és, possiblement, d’origen magrebí “quan el meu fill és nascut a Etiòpia”.

La família diu que l’Abbi ha viscut altres situacions semblants pel seu color de pell

La mare lamenta que, abans d’avisar la policia, la persona no se n’hagués assegurat una mica més. “Estàvem en família, prenent tranquil·lament un cafè. Cal vigilar una mica. Mirar als ulls a la persona i veure que no es correspon amb qui s’està buscant. Cal pensar-s’ho molt perquè podríem arribar a un moment en què la cosa es descontrola i qualsevol persona de raça negra pot tenir problemes. A més, només caldria haver preguntat als responsables del bar que ens coneixen”.

Carme Droguet diu que el seu fill està afectat pels fets. “Està incòmode perquè, abans d’això, ja percebia alguns gestos i se sentia observat”. La família explica que l’Abbi ha viscut altres situacions poc agradables. En una ocasió, estava, amb una noia, recolzat en el seu cotxe aparcat i un policia local li va preguntar de qui era el cotxe. “L’Abbi li va dir que era seu i el policia li va fer ensenyar les claus i obrir el cotxe per comprovar que era seu”. En una altra ocasió, diu que estava assegut en un banc amb un amic, “va parar la policia local i els van demanar la documentació. Després va anar a la policia per preguntar per què els havien demanat la documentació i li van dir que buscaven una persona negra. I si busquen una persona blanca pararan a tots els blancs que trobin al carrer?”.

La mare afegeix que l’Abbi ha passat dos estius a Anglaterra i a Malta, estudiant anglès i mai ha tingut cap problema. “És trist que els problemes els tingui en el poble on ha estudiat, ha jugat a futbol, on té els seus amics i on passa el seu temps d’oci”.

La família ha comunicat el cas a SOS Racisme, que ja ha anunciat que el fet el tractarà el seu servei d’atenció i denúncia. Precisament, l’ONG ha engegat la campanya “Pareu de parar-me”, que vol denunciar fets semblants. “Visibilitzar aquesta pràctica és la manera de poder erradicar-la i que es pensi abans de cometre una humiliació així”, diu un portaveu de SOS Racisme. La família Orti Droguet viu a Sant Antoni però fa molta vida a Cardedeu, on té un laboratori d’anàlisis clíniques veterinàries.

Carta de l’inspector de la policia

L’inspector de la Policia Local de Cardedeu, Carles Grinyó, ha explicat a EL 9 NOU que, quan es va rebre l’avís, es va actuar de seguida per evitar una possible fugida, però que van esperar que els serveis informàtics els comuniquessin les característiques físiques de la persona, ja que es tractava d’un delicte de fora del municipi i no els havien arribat. “Quan ens van arribar, vam comprovar que no era la persona, però, com que la família havia manifestat la seva incomoditat, vam explicar-los l’actuació i, per preservar la intimitat i no parlar davant d’altres persones que estaven a la mateixa terrassa, es va optar per retirar-se uns metres”. Tot plegat ho explica el mateix cap de la policia en una carta que va enviar a la família.

El cap de la policia de Cardedeu expressa el seu compromís amb la igualtat en una carta a la família

Grinyó diu que lamenta “profundament les incomoditats”, demana disculpes perquè, tot i que hi ha comprovacions que siguin necessàries, “la sensació que et queda és força dura sabent de la teva innocència”. I remarca el compromís del cos policial amb la igualtat. “Tingui per segur que el nostre compromís vers la igualtat és ferm i, com a prova, la desolació entre els efectius intervinents en conèixer la impressió que vostè ens transmet, més encara quan un d’ells té un fill en la mateixa situació que el seu”. En declaracions a EL 9 NOU, Grinyó insisteix que no es va actuar amb prejudicis. “L’actuació dels agents no va originar-se en cap prejudici vers les característiques pròpies de la persona, sinó en un requeriment. En tot moment, i dins les limitacions que determina el fet de fer una adequada comprovació, es va preservar al màxim la intimitat de la persona. La nostra obligació és fer-ho, siguin quines siguin les característiques físiques de la persona. Comprovant que la persona no era la recercada, es van explicar acuradament els motius de l’observació i comprovació. Estic segur que la persona que va portar a terme la queixa ha viscut situacions vers el seu fill com les que manifesta i no vol que es repeteixin; tanmateix, però, no és el cas”, diu Grinyó.

Una família amb tres fills adoptats

Abbi Orti Droguet va arribar a Catalunya quan tenia 4 anys i va fer tota l’escolarització a centres d’ensenyament de Cardedeu. Ara fa un grau de Comerç. Ha jugat al Futbol Club Cardedeu i, segons explica la seva família, està plenament integrat en la vida social del poble. En una ocasió, va participar en la cavalcada de reis de Cardedeu fent de patge del rei negre i l’any passat va participar com a voluntari en el Gran Recapte del Banc d’Aliments en un supermercat de la mateixa localitat. Família i amics afirmen que està afectat pel fet i ha preferit no aparèixer en la fotografia amb els seus pares i el seu germà petit. Abbi és el tercer de cinc germans de la família Orti Droguet. El primer, en Jonas, va ser adoptat a Nicaragua amb 1 any i ara en té 22; la Marta és filla biològica i en té 20; la quarta és la Patrícia, adoptada a la República Democràtica del Congo amb 5 anys i el cinquè és en Guifré, de 17 mesos, fruit d’una gestació subrogada a Ucraïna. En Joan Orti té 58 anys i la Carme Droguet, 52.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 179 persones.