QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El paper dels joves en les eleccions municipals

Els joves cada vegada tenen un paper més important en les eleccions i la política, ja que són el futur de la societat. Tot i això, moltes vegades no senten interès per la política o no tenen prou coneixement. A partir dels resultats d’una enquesta sobre les properes eleccions municipals realitzada a un grup de joves es pretén veure com serà la seva participació en les votacions.


UVic
31/03/2023
Font: Elaboració pròpia

Claudia Martín / Naiara Nicolás / Aina Sivila

Com bé tothom sap, aquest mes de maig, concretament el dia 28, se celebren les eleccions municipals on s’escolliran els alcaldes i alcaldesses de tots els municipis. Quatre anys després de les últimes municipals, aquestes eleccions seran, per a molt joves, la primera vegada que podran anar a votar, ja que l’últim cop encara eren menors d’edat.

En els darrers anys, els resultats de les eleccions han canviat respecte votacions anteriors. Això és degut al fet que els joves, cada vegada, tenen més pes en els resultats de les eleccions i són capaços de crear les seves pròpies opinions i votar a un partit molt diferent del que voten els seus pares. Anys endarrere, els pares influenciaven en gran manera els vots dels seus fills. Era comú que en una família sempre es votés al mateix partit. Ara, en canvi, els joves decideixen per si sols i, moltes vegades, no segueixen allò que fan els seus pares.

A banda d’això, la política també ha estat en constant canvi en els últims anys. Cada vegada hi ha més diversitat de partits, ideologies i opinions. Tal com diu el politòleg Blai Burgaya, en pocs anys, hem passat d’un bipartidisme a un multipartidisme. Això fa que els partits que eren majoritaris tradicionalment perdin terreny i els nous partits s’obrin pas en la política de tot el país. Un exemple d’això seria el partit de Vox, que es va formar fa només deu anys i ara ja és present en el govern de moltes comunitats autònomes.

Per tal d’intentar aprofundir una mica més en aquest tema i veure com es presenten les eleccions pels joves, s’ha realitzat una enquesta a una sèrie de joves relacionada amb les pròximes eleccions municipals i els seus vots. Cal destacar que, en les eleccions, tant municipals com generals, com que vegada hi ha més possibles partits a governar, tal com s’ha esmentat abans, això fa que sigui més difícil decidir a qui votar, sobretot pels joves que no tenen una idea tan fonamentada com la que pot tenir una persona adulta que ja fa anys que vota i sap millor com funciona la política.

Un altre aspecte a tenir en compte és que també hi ha molts joves que no tenen gens d’interès per la política. A partir d’aquí, hi ha els que decideixen no votar i els que sí que votaran, però no coneixen bé els objectius o pensaments del partit que escullen. Els resultats de l’enquesta mostren que el 44,4% dels joves enquestats no consulten les llistes dels partits que es presenten a les eleccions.

Basant-nos en altres de les respostes de l’enquesta realitzada a un grup de joves, sembla que la majoria està conscienciat i declaren que tenen la intenció de votar en les eleccions municipals, encara que n’hi hagi que no se sentin interessats per la política, tal com s’ha dit abans. Concretament, un 72,2% dels joves van respondre que sí que votaran en les eleccions municipals. D’altra banda, el 16,7% diuen que encara s’ho han de pensar i l’11,1% ja han decidit que no participaran en les votacions.

Font: Elaboració pròpia

Tal com s’ha dit en les línies anteriors, tradicionalment, els fills estaven molt influenciats en les votacions per les seves famílies, solien seguir el mateix camí que els pares i votar al mateix partit. Aquests fets també eren més comuns abans a causa del bipartidisme que regia la política. Actualment, això està canviant, el 66,7% dels joves de l’enquesta assegura que no se senten influïts per la família en les votacions, escullen a qui creuen que els representa millor. L’augment de partits polítics ha proporcionat als joves diferents punts que vista, que moltes vegades no és el mateix que tenen les seves famílies, i, d’aquesta manera, el jovent decideix votar al partit que ells prefereixen. La Mireia Puig, resident a Vic de vint-i-cinc anys, ens explica que aquest factor la va influenciar la primera vegada que va anar a votar. De fet, en les primeres eleccions on ja tenia la majoria d’edat per poder votar, va escollir el mateix partit polític que havien votat els seus pares tota la vida. No obstant això, la Mireia afirma que en la resta de vegades que ha tingut l’oportunitat de votar s’ha informat sobre la resta de partits polítics i ha pogut comprovar com han evolucionat en els últims anys, ja que abans hi havia dos partits principals i, avui dia, hi ha moltes més opcions. És per aquest motiu, que ens confirma com amb el pas del temps ha decidit seguir el seu criteri deixant de banda les influències familiars.

Segons Blai Burgaya, les eleccions estan canviant darrerament pel paper dels joves i dels nous partits que van agafant força. Tal com diu Burgaya, els joves no tenen tanta noció per la política i moltes vegades no saben a qui votaran fins al moment de fer-ho. En molts casos, i cada vegada més, els joves escullen a qui votaran en l’últim moment. Tal com mostra el resultat de l’enquesta realitzada, el 27,8% dels enquestats decideixen a qui votar el dia abans o el mateix dia de les eleccions. 

D’altra banda, hem parlat amb dos joves que s’enfronten a les seves primeres votacions, ja que aquest any han superat la majoria d’edat. La Carla Bayona considera que encara que no li agrada la política ni entén gaire, s’informarà sobre les diferents propostes que ofereixen els partits i votarà a les eleccions municipals perquè és conscient que votar és un dret dels ciutadans i és necessari aportar el seu granet de sorra. Per la seva part, l’Ismael Morales afirma que no votarà perquè no se sent representat per cap partit ni considera que aquests comparteixen els mateixos valors que ell defensa.

Tant la política com la societat es troben en constant evolució, un fet que hem pogut veure reflectit a través de les enquestes i la veu dels joves. Cada cop existeixen més partits i cada cop és més complicat sentir-se identificat amb un partit. És per aquest motiu que no serà cap sorpresa si en els pròxims anys arriben al govern partits que mai abans ens haguéssim pogut arribar a imaginar.

LA PREGUNTA

Té previst marxar per Setmana Santa?

En aquesta enquesta han votat 235 persones.