Edició Osona i Ripollès
Tria la teva edició predeterminada
Edició Vallès Oriental

Premi a la carnisseria Cal Maties, de Moià, amb 172 anys d’història ininterrompuda

Llogari Antúnez (1807-1851) va ser la primera generació de carnissers. Des de llavors, n’hi ha hagut cinc més, amb la particularitat que van anar alternant els noms de Llogari i Sebastià

La tradició carnissera a Moià ve de lluny. Al llarg dels segles, els ajuntaments eren els titulars dels proveïments i el subministrament de la carn i altres productes eren monopoli dels municipis que arrendaven l’explotació a particulars en una subhasta pública.

L’arrendament de la carnisseria, en el cas de Moià, era un dels més importants, fins al punt que a l’inici de la construcció de l’església parroquial, l’any 1677, el Consell Municipal va cedir per un període de vuit anys els rendiments de l’arrendament de la carnisseria a pagar l’obra de l’església. Ho explica Ramon Tarter, historiador de l’Ajuntament de Moià, en la memòria que va fer sobre la carnisseria de Cal Maties, que ha rebut aquest any un dels Premis Nacionals de Comerç que atorga el Departament d’Empresa i Treball, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) com a establiment de més de 150 anys.

Tarter explica que el primer membre de la família Antúnez, propietària de la carnisseria Cal Maties, actualment situada al número 6 de l’avinguda de la Vila, es va establir a Moià entre el 1705 i el 1710. Era Maties Antúnez, sabater d’origen portuguès. La primera branca familiar va continuar, almenys, fins a principis del segle XIX, practicant l’ofici de sabater, i els descendents van exercir l’ofici de traginers fins a la primera meitat del segle XIX. Aquesta serà la branca familiar que emprendrà la venda de carns, un ofici que es troba documentat per primera vegada l’any 1850, segons el Registre Civil i l’Arxiu Parroquial de Moià.

Llogari Antúnez (1807-1851) va ser la primera generació de carnissers. Des de llavors, n’hi ha hagut cinc més, amb la particularitat que van anar alternant els noms de Llogari i Sebastià.

L’estudi de la Matrícula Fiscal, un document fiscal que servia de base per a la recaptació de tributs, indica que el primer membre de la família que hi apareix documentat és Llogari Antúnez, l’any 1850, i se l’esmenta com a “cortante”, és a dir tallador de carn. La següent dada que hi apareix és del 1857, quan comença a exercir com a “tratante de carnes” el seu fill, Sebastià Antúnez. I així fins a l’actualitat.

Anna Maria Antúnez, filla de Llogari Antúnez i Maria Roca, és la sisena generació de la família. Ella va ser la que, juntament amb el seu marit, Fortià Casas, en va agafar el relleu l’any 1979. L’any 1992 van constituir la societat Cal Maties, SL. La seva filla Anna Casas també participa en el negoci, que, segons les dades aportades per Ramon Tarter, té 172 anys d’història ininterrompuda.

La botiga, engalanada amb motiu de la Mare de Déu de Fàtima, l’any 1951 | Just Renom

Anna Maria Antúnez explica que es va fer càrrec del negoci d’una manera inesperada. “El meu pare volia que el continués algun dels seus fills barons, però com que cap no ho volia m’ho va demanar a mi”. L’Anna Maria ja era casada i vivia a Torelló amb el seu marit, que tenia una petita empresa de construcció, però tots dos van seguir la crida del seu pare. No se’n va penedir. “Ens va anar molt bé. Ho hem fet sempre amb molta estima.” I lloa la feina que va fer la seva mare, la Maria Roca. “Ella va donar una gran empenta al negoci.”

Cal Maties està a l’emplaçament actual des de fa uns 110 anys. Abans havia estat al número 3 del carrer Sant Pere. Al llarg dels anys, el negoci ha canviat molt i no només des del punt de vista tecnològic. Anna Casas té clar que la clau és adaptar-se a les demandes i als hàbits dels clients. “Portem més de 170 anys adaptant-nos al temps, al que ens demanen els clients.” Un bon exemple és el fet que, a l’obrador, ara es fan hamburgueses veganes. “Als dinars familiars potser hi ha persones que no mengen carn. Per això, a la botiga poden trobar hamburgueses tradicionals i veganes.”

Anna Maria Antúnez també ha detectat un gran canvi en les demandes dels clients. “El bistec ha perdut bastant i en canvi es mengen moltes hamburgueses i coses preparades: llibrets de llom, botifarres de diferents gustos, pinxos… i molts canelons.”

L’adaptació també ha arribat en l’àmbit tecnològic, i en aquest sentit la pandèmia va tenir un impacte favorable. “Ens hem adaptat. Rebem comandes via WhatsApp o via mail. Gairebé totes. A vegades no hi ha ningú a la botiga, però no patim gens perquè tenim una gran llista de comandes. També de gent molt jove. Quan ho tenim a punt li enviem un missatge i, si volen, també ho portem a casa”, diu Anna Maria Antúnez. Envien comandes a clients fins i tot de la rodalia de Barcelona.

I una altra de les claus de l’èxit ha estat la qualitat i el bon tracte als clients. “Som unes enamorades del Moianès, tenim producte de quilòmetre zero, cuidem els pagesos i mirem que es puguin guanyar la vida. Diem que els animals que tenim al taulell tenen nom i cognom, sabem de quin pagès venen, com els han alimentat… El client mana i hem de mirar de mimar-lo i posar-li totes les facilitats”, diu Anna Casas.

COMENTARIS

LA PREGUNTA

Cal intervenció pública per afavorir l’ús del català?

En aquesta enquesta han votat 563 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't