QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Vallter eliminarà l’accés amb cotxe a Vallter i s’hi arribarà amb telecabina

La mesura forma part d’un projecte per convertir l’estació d’esquí en un destí turístic de 365 dies

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya iniciarà el proper mes de febrer la tramitació urbanística i ambiental per instal·lar un telecabina com a única manera per accedir a Vallter, tret dels que ho vulguin fer caminant o en bicicleta. Aquest serà l’element principal del canvi de model que es vol impulsar coincidint amb els 50 anys de l’estació d’esquí ripollesa per convertir-la en un destí turístic sostenible que ofereixi activitat tot l’any.

L’anunci el va fer divendres la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, durant l’acte central de celebració del mig segle de vida de l’estació, davant d’un centenar de representants institucionals i socials de la comarca.

El projecte s’ha anomenat Vallter 365 i pretén desestacionalitzar el turisme a la zona i atraure uns 150.000 visitants anuals. “L’impacte del canvi climàtic ha fet que les estacions d’esquí hagin de buscar noves ofertes”, explicava la consellera, que afegia que en aquest cas “recuperem l’entorn, millorem la infraestructura i facilitem que es pugui gaudir de l’estació els 365 dies a l’any”.

En la mateixa línia, el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz, comentava que “pensem en com apropar les persones al territori, sent més curosos amb el medi ambient i mantenint llocs de treball. També fem que la porta d’entrada a la natura sigui el menys invasiva possible”.

Imatge de l’estació amb les actuacions previstes / GENERALITAT

El telecabina d’accés al Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, que fa dos anys quan es va avançar que es faria va generar queixes d’entitats ecologistes, tindrà un cost de 40 milions d’euros i serà una realitat la temporada 2027-2028, quan l’estació deixarà de rebre cotxes.

La carretera quedarà tancada al trànsit general i s’utilitzarà únicament com a via de servei, tot i que es podrà utilitzar també com a via per a ciclistes. A més a més, s’eliminaran gran part dels remuntadors actuals –concretament, dos telecadires i tres teleesquís– i es renaturalitzaran la zona de Xemeneies i els aparcaments –que es traslladaran a Setcases–.

Es pretén seguir la tendència europea de rewilding, que consisteix a fer-ho a través de processos naturals de manera que s’obtingui un ecosistema resilient i autosostenible. “La transformació i la reforma només són possibles mantenint l’essència de la identitat de la muntanya catalana. Invertir recursos és assenyalar-ne el valor i també ho és que aquestes inversions estableixin una relació tan respectuosa com sigui possible amb els actius tradicionals i paisatgístics de Vallter”, deia Paneque.

Més enllà de l’acte de divendres, els 50 anys de Vallter se celebraran amb diverses activitats al llarg d’aquest any i el següent. Les més significatives seran la baixada de torxes, la festa de final d’any, l’esquiada dels anys 70 i 80, la Volta a Catalunya o la festa dels Clubs d’esquí de Catalunya.

També hi haurà un concurs de fotografies antigues o una exposició itinerant per recollir els millors moments d’una estació que des de la seva creació ha estat un motor per a l’economia de la Vall de Camprodon i del Ripollès. Per això, l’any 2012, davant les greus dificultats financeres que patia, Ferrocarrils va adquirir-ne la majoria d’accions i va evitar-ne el tancament.

Ara Vallter serà pionera i actuarà com a prova pilot d’un model que Ferrocarrils vol estendre a les altres estacions que gestiona, La Molina, Vall de Núria, Espot Esquí, Port Ainé i Boí Taüll.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 174 persones.