Ha estat escollit recentment president de la plataforma per la Promoció del Transport Públic de Catalunya (PTP). Quina és la seva vinculació amb aquesta entitat?
Soc soci de la PTP des de l’any 2010 i vaig entrar a la junta el 2014. El 2013, com a soci, vaig desenvolupar un projecte d’un mapa de totes les línies d’autobús d’Osona. Després de recollir la informació i fer-ne el disseny, vam buscar finançament per imprimir-lo i poder-lo col·locar en les parades d’autobús. Ho vam aconseguir en parades de municipis que van col·laborar en el projecte com Vic, Taradell, Sant Miquel de Balenyà, Sant Hipòlit de Voltregà i les Masies. Era un mapa perquè els usuaris tinguessin una visió general de la xarxa i la coneguessin millor.
Quines són les línies d’actuació de la PTP?
L’objectiu és fer pressió política per aconseguir millores en el transport públic de Catalunya. Assolir una mobilitat més sostenible. La clau és que fem aquesta pressió basant-nos en criteris tècnics. Fer estudis, anàlisis de la situació i propostes de millora fent divulgació a la població en general però dirigint el missatge sobretot cap a persones i entitats que tenen un paper o càrrec rellevant en l’àmbit de la mobilitat. Per exemple, hem presentat fa poc el projecte “Objectiu tren 2024”, que són un seguit de mesures que amb un cost relativament baix creiem que ens permetrien millorar molt el servei de Rodalies.
Per tant, qui forma la plataforma són experts en mobilitat i transports?
És una associació oberta a tothom, i en especial a aquelles persones que tenen una inquietud i sensibilitat cap a temes vinculats al transport públic. O bé perquè en són usuaris, o perquè en la seva vida treballen en aquest àmbit o perquè la seva passió és la mobilitat i els transports. En la plataforma també hi ha una important formació interna: hi ha perfils més experts en trens, autobusos, etc., però cadascú fa aportacions en el seu àmbit per formar la resta de socis. Això no vol dir que si no ets expert en alguna cosa no hi puguis entrar. Sempre hi ha persones que ens aporten una visió territorial concreta que també és imprescindible.
“L’objectiu de la PTP és fer pressió política per millorar el transport públic”
Un president de la PTP de Taradell. Residir a fora de l’àrea metropolitana pot donar una visió diferent de les necessitats en transport públic?
És la primera vegada que es produeix aquest fet, i per tant intentaré tant com es pugui aportar aquesta visió de fora de l’àrea metropolitana. També és cert que la majoria de grans reptes de mobilitat afecten aquesta zona del país, i per tant sempre ha tingut molt pes. A la resta de comarques, el seguiment i pressió que es fa és desigual, en funció de si s’han implicat amb l’associació més o menys socis. Precisament un dels meus objectius des de la presidència és que la PTP sigui coneguda i tingui activitat arreu de Catalunya.
A Osona i el Ripollès, els usuaris denuncien que no hi ha bona oferta i des dels prestadors dels serveis diuen que no hi pot haver més oferta sense una major demanda.
Jo dividiria la mobilitat en dos grans eixos a la comarca. D’una banda, l’R3, on clarament cal inversió i millora de la infraestructura perquè això reverteixi en un millor servei. I és que per a un millor servei cal sense cap dubte una millor infraestructura. De l’altra, i més enllà de l’R3, és cert que estem en uns volums de demanda que ens porten cap aquest cercle viciós: diuen que no hi ha oferta perquè no hi ha demanda però és impossible que creixi la demanda sense un bon servei. Cal buscar solucions per generar més oferta de transport públic: transport d’autobús a demanda, vehicles adequats al recorregut i als viatgers, agrupar esforços entre municipis… per exemple, veiem que hi ha molt poca feina feta a l’hora de combinar horaris entre municipis. Costa saber amb qui connecten i a quina hora ho fan les línies d’autobusos interurbans. Coordinar horaris segur que ens ajudaria a fer créixer la demanda en aquest servei.
I es treballa per a aquesta coordinació?
Amb un altre soci de la PTP de Calldetenes ens hem reunit amb l’Ajuntament de Vic perquè observem que hi ha un bus urbà que uneix Vic i Calldetenes, i alhora trobem una línia interurbana que ve de Sant Julià i Folgueroles que també passa per aquests dos municipis. I no hi ha informació conjunta d’aquesta possible connexió. Com que són empreses diferents, no es coordinen ni s’aprofiten recursos. També hi ha altres solucions de mobilitat comarcal que cal treballar com una xarxa ciclable o projectes de cotxes compartits.
Pel que fa als autobusos, des de la PTP denunciaven que l’estat d’alarma va llimar aquest servei a la comarca. S’ha corregit?
El servei fins a Sant Pere de Torelló es va recuperant i estem seguint de prop aquesta recuperació. Quant al bus urbà de Vic, no ens consta que s’hagi tornat a la normalitat anterior. Podem entendre que en moments puntuals hi hagi una reducció del servei però també és important que si es diu que la reducció és temporal, a la mínima que es pugui es torni a la normalitat. La deficiència no es pot cronificar.
“Espero aportar una visió de la mobilitat des de fora de l’àrea metropolitana”
Vostè coordinava la Taula de la Mobilitat d’Osona. Continuarà amb aquesta funció?
De moment, sí. Caldrà veure com evoluciona tot plegat a nivell de feina. A la Taula de la Mobilitat hi ha cinc entitats amb gent molt preparada per fer la coordinació. De moment ho continuaré fent, però caldrà veure com evoluciona tot plegat.
Per què és útil aquesta Taula de la Mobilitat?
És útil perquè creiem que hi ha moltes solucions que no depenen de fer grans inversions sinó de posar-se d’acord i coordinar-se entre municipis. Per exemple, en la primera sessió vam reflexionar sobre la mobilitat a peu i en bicicleta. Vam observar que molts municipis havien pensat projectes de forma aïllada però no hi havia coneixement del que havia fet el veí pel que fa a la xarxa de camins.
A Osona, es podrien estalviar molts trajectes en vehicle particular?
Osona és un cas complicat. Per la densitat de població i de municipis que té crec que no estem en condicions de fer un canvi radical en la mobilitat com va fer Barcelona o ara estudia fer la zona del Vallès. A Osona hem de marcar objectius a curt termini, com per exemple que les persones que no disposen de vehicle privat tinguin les mateixes opcions d’accedir a una feina o uns estudis que qui en té. Que no hagis de rebutjar una feina perquè no hi ha una connexió adequada amb transport públic. Hem d’assolir la fita de la funció social del transport públic. No pot ser que hi hagi un biaix de gènere, edat o procedència a l’hora d’accedir a feines i estudis, ja que tenir un cotxe és car i el transport públic ara mateix no s’adequa a moltes de les necessitats de la societat. El segon objectiu és aconseguir que a Osona més gent deixi el cotxe a casa i aposti per una mobilitat alternativa.
A Vic s’està sent valent pel que fa a la mobilitat?
Estan fent coses interessants. Estem molt a favor del carril bici de la ronda Camprodon, han estat valents i tenen tot el nostre suport. També els felicitem per la gestió que permetrà recuperar la línia diària d’autobús amb la UAB, un servei que estem pendents que es posi en marxa. Per últim, cal destacar que s’estan treballant projectes de vehicles elèctrics compartits a la ciutat. D’altra banda, ens agradaria que es vetllés per a un bon servei de bus urbà, i que es recuperi el servei que hi havia abans del mes de març.