Un gerro trencat i unes flors, ja seques, l’ombra de les quals queda projectada en una paret aparentment blanca. És una de les imatges que es troben al perfil d’Instagram , que han activat els alumnes de les optatives de Música i d’Educació Visual i Plàstica de 4t d’ESO de l’Institut de Tona i els usuaris del Centre Ocupacional de Sant Tomàs que hi ha a tocar de l’institut.
“A vegades la gent veu roses seques i pensa que són lletges i no té per què ser així”, tot depèn del punt de vista, deia Mònica Bantulà, una de les alumnes de l’Institut de Tona divendres passat mentre assajaven el muntatge visual i musical Photober, que culmina el projecte inclusiu amb el mateix nom que han portat a terme des del setembre. Eva Vilamala, professora de VIP, apuntava que la fotografia és “una bonica manera de posar de manifest les diferents mirades que té tothom” i per tant “era molt difícil veure qui havia fet les fotos”. La voluntat també era “demostrar que les persones són diferents entre si, però no perquè formen part d’un o altre col·lectiu”. I aquestes imatges també es podran veure en l’espectacle que fan per a tots els públics aquest divendres a les 8 del vespre a la sala La Canal de Tona.
Izabella Wasilewska, educadora del centre ocupacional, detallava que “pels usuaris és una vivència única, hem quedat parats amb la mirada desperta que hem arribat a tenir fent fotos, hem fet fotos que no esperàvem” i tots, alumnes i usuaris, afegia, “hem fet un camí molt agradable” en el qual han reflexionat. I en aquest camí també s’hi ha sumat la música amb el professor Carles Teixidor, que també ha fet classes als alumnes del centre ocupacional que fan sonar copes o les fustes. I els alumnes d’ESO hi posen bateries, guitarres, teclats i veus.
El projecte va començar al setembre amb les restriccions anticovid encara vigents, per la qual cosa a l’inici la via d’Instagram va funcionar bé per al projecte. Més endavant, amb la flexibilització de les mesures van arribar les trobades. Carla Busquets, també alumna de 4t d’ESO, deia que “després de la primera trobada ja teníem ganes de tornar-hi”. Les dues alumnes deien que “molts cops es discriminen persones per les seves capacitats i tenim el mateix dret i ganes per fer activitats”. Gabriel González i Jaume Prat, usuaris del centre ocupacional, deien que l’experiència havia estat molt bona i feien una crida a veure el muntatge, que “esperem que agradi a tothom”.