A l’hora d’explicar les dificultats d’aprenentatge d’un alumne a l’aula no ha de passar per alt que pugui ser per un problema de visió. Sigui per les dificultats de llegir a distància la pissarra o pel cansament per massa estona concentrat en una lectura de prop, no veure-hi bé pot acabar repercutint en el rendiment escolar. I detectar i corregir a temps aquesta anomalia és bàsic per a l’alumne i també per a l’escola, a qui també interessa trobar explicació als problemes d’aprenentatge que hi pugui haver.
Dues experiències diferents, aquestes últimes setmanes, han posat xifres i informes personalitzats a aquesta preocupació. D’una banda, el seguiment que l’escola La Sínia de Vic, en col·laboració amb l’Òptica Comas, ha començat a fer a alumnes de P5 i 1r de Primària per detectar a temps aquests possibles problemes.
De l’altra, el que l’Òptica Garriga de Ripoll, a través d’un programa del Col·legi d’Òptics de Girona, ha fet a uns 200 alumnes de 6è de Primària del Ripollès. I amb uns resultats sorprenents: fins a un 50% dels alumnes analitzats “poden tenir algun problema visual que els afecti l’aprenentatge”, segons Estel Parareda, responsable d’Òptica Garriga.
En el cas de l’escola La Sínia, “hem pres com a referència els de P5 i 1r de Primària, que és quan s’inicien en el procés de lectoescriptura”, explica la directora, Gina Codinachs”.
La proposta llançada a l’Òptica Comas, i que a partir d’ara vol tenir continuïtat any rere any, naixia de la preocupació que, després d’identificar problemes d’aprenentatge en alguns dels alumnes, canviant l’estratègia pedagògica “la millora no era significativa”.
Davant d’això, durant tot un dia es va fer un screening a 110 alumnes de P5, 1r de Primària i casos concrets d’altres cursos per detectar possibles problemes. “El primer que ens va sorprendre és que de tots els alumnes, només un portava ulleres”, explica Martina Sans, responsable del programa. Una ràtio molt poc habitual, per baixa.
Tenint en compte les edats dels nens i nenes, entre 5 i 6 anys, “la prova es plantejava com un joc i eren molt receptius”. A partir dels resultats obtinguts, i en els casos que es vegi necessari, es recomanarà a les famílies una revisió més exhaustiva.
Al mateix temps, hi va haver una formació als mestres per estimular bones conductes a l’aula. “Seure malament afecta el reg sanguini i pot portar problemes de visió”, recorda Sans.
Com també el consell de fer ús el màxim possible de la llum natural, evitar ombres i reflexos sobre la taula i que la distància de lectura de prop “sigui la que hi ha entre el cap i el colze”.
En el cas del Ripollès, que dels 200 alumnes analitzats de 6è de Primària s’hagin detectat problemes en un 50% “és moltíssim”, diu Estel Parareda. “Això vol dir que no se’ls hi ha fet mirar mai”.
En total hi han participat set escoles de diferents pobles. Per una banda, s’hi feia una xerrada amb la col·laboració dels alumnes, i després se’ls feia proves 3D, d’enfocament o d’ull dominant. Per últim, se’ls passava un qüestionari que acabava d’ajudar a detectar possibles problemes.
Aquest seguiment no només ha ajudat a detectar els problemes visuals que pateixen els nois i les noies, sinó que també ha ajudat els professors: “Molts han entès per què un alumne determinat tenia problemes a l’hora de llegir, per posar un exemple”, explica Parareda.
Ella insisteix com és d’important “la prevenció” i alerta els pares a posar-hi solució. Parareda confia que aquesta campanya es torni a repetir l’any que ve. El 2014 ja se’n va fer una a més petita escala amb els alumnes de sisè de l’escola Joan Maragall de Ripoll, “i ja vam detectar molts casos d’alumnes amb problemes”.