A punt de complir-se un segle de l’entrada en funcionament de la central hidroelèctrica de Llanars que l’empresa Bassols Energia, SA té a la riba del riu Ter, aprofitant també part de l’aigua de la riera d’Abella, la situació que pateix actualment és inèdita. Dissabte al migdia va haver d’aturar la producció per l’absència de cabal d’aigua. La necessitat d’almenys 0,2 metres cúbics per segon, que s’estava incomplint, va portar els propietaris a frenar temporalment la generació d’energia.
El cap d’explotació de l’empresa, Josep Pujadas, creu que “n’hi ha per dies, perquè ara mateix no tenim previsions de pluja”, i afirma que durant els trenta anys que fa que tenen automatitzada la central mai s’havien trobat igual, ni en recorden precedents. L’abril passat ja van haver d’aturar la producció d’energia, perquè malgrat l’època de desglaç, tampoc hi havia suficient cabal, però es va acabar reprenent el servei. L’energia que genera la central hidroelèctrica Bassols es fa amb dues turbines de l’any 1972 i uns alternadors de 1924, aprofitant un salt d’aigua de 64 metres.
Els clients, eminentment de la Garrotxa, no s’han quedat sense energia, però aquesta no prové ara mateix del curs fluvial de Llanars, sinó d’altres proveïdors que tant poden ser “d’origen nuclear, tèrmic o solar” i que si convé fins i tot es podria tibar de l’Estat francès, especifica Pujadas.
El gran perjudicat de la manca d’aigua, més que Bassols o els seus clients, és el medi ambient, perquè l’energia que es consumeix ja no és verda o renovable. L’empresa encara no ha pogut quantificar quin cost tindrà econòmicament aquest contratemps.
La central de Llanars va començar a construir-se el 1920, després que a inicis de segle Àngela Carbó, vídua de Bassols, obtingués l’autorització per agafar aigua del Ter per part del Govern Civil. Bassols Energia és propietat de la família Feliu Bassols, un dels pals de paller empresarials de la Garrotxa, coneguts perquè van ser víctimes del segrest d’una de les filles, Maria Àngels, el 1992. D’ençà de l’automatització de la central que l’empresa no té personal directe a Llanars. Un cop per setmana hi fan manteniment, mentre que els paràmetres els controlen des d’Olot, que és d’on van aturar la producció d’energia a distància. Les previsions actuals és que no es reprengui fins que no es torni a un cabal d’aigua superior als 0,2 metres cúbics. Pujadas diu que pel cap baix s’haurà d’esperar una setmana.