Se celebra aquest divendres però ja fa setmanes que se’n sent a parlar. El Black Friday ha arribat un any més per incentivar les compres de finals de novembre i avançar la campanya de Nadal, tot plegat amb una estratègia de grans descomptes com a principal al·licient per als clients.
A les principals ciutats d’Osona i el Ripollès, la campanya comercial ha arrelat de forma desigual: segons les dades de les associacions locals de comerç, només un terç dels establiments s’ha sumat al Black Friday i algunes dubten sobre si suposa un impacte realment positiu en la facturació de les botigues locals.
Un dels teixits comercials que ha entomat el Black Friday amb entusiasme és el de Ripoll, que enguany compta amb una campanya de fidelització per convidar els ripollesos a quedar-s’hi aquests dies i donar suport a la trentena d’establiments del municipi que s’han sumat a la iniciativa.
Per fomentar l’activitat comercial, des de Ripoll Comerç premiaran les compres que els clients facin durant aquesta setmana i fins al proper dilluns 27 de novembre amb la participació en dos sortejos. Per una banda, els clients podran guanyar 200 euros si escanegen un codi QR i responen un formulari digital.
Per l’altra, si dipositen el seu tiquet de compra a les urnes de cada comerç podran guanyar premis d’entre 25 i 75 euros. En tots els casos, els vals que es donaran als guanyadors s’han de gastar als comerços associats. “Aprofitem el Black Friday per fidelitzar els clients i convertir els premis en noves compres per a l’època de Nadal”, destaca la presidenta de Ripoll Comerç, Gemma Ortega.
En paral·lel, cada establiment ofereix durant aquesta setmana altres descomptes i promocions i des de l’associació ajuden a fer-ne difusió a través de les xarxes socials. Per Ortega, l’arribada del Black Friday és “una oportunitat per motivar les vendes de cara a la campanya de Nadal, encara que siguin petites, perquè tot ajuda després d’uns mesos d’octubre i novembre que tendeixen a ser fluixos”.
La mirada positiva sobre els avantatges comercials del Black Friday es desdibuixa a Vic, on, tanmateix, les principals artèries comercials tenen als aparadors nombroses referències al Black Friday. En alguns casos, comparteixen adhesius o material gràfic facilitat per Vic Comerç, que dona suport des de segona línia als comerços que es vulguin sumar a la campanya.
Dels 300 socis que tenen, un centenar ofereix durant aquesta setmana algun tipus de descompte, que sol anar entre el 20% i el 40%. Malgrat que la participació és prou significativa, la presidenta de Vic Comerç, Núria Simon, veu un cert desencís a les botigues, “perquè es veuen arrossegades a participar d’una iniciativa global nascuda a internet i poc identificada amb els valors del petit comerç”.
En aquest sentit, Simon creu que les vendes que es fan ara, en una situació important d’inflació, “acaben sent les vendes que ens trepitgem i deixem de fer per Nadal” i que, per tant, en molts sectors no generen un benefici clar.
L’expansió de les ofertes més enllà d’un únic dia, aquest divendres, també ha provocat que “la campanya quedi una mica diluïda i suposi un període estrany de rebaixes abans de Nadal”, afirma la presidenta.
Per Simon, el petit comerç busca preus competitius, però ha d’atraure clients posant en valor “altres avantatges en el procés de venda com l’atenció personalitzada o la capacitat per triar els productes de més qualitat i aconsellar el client sobre quin és el que més li convé”.
Si a Vic veuen el Black Friday amb recel, a Manlleu encara s’hi troba més distanciament amb aquesta campanya, importada de Nord-amèrica. Hi ha comerços que s’hi han adherit i aprofiten l’avinentesa per oferir descomptes generalitzats o donar sortida a una selecció d’articles, però d’altres han preferit quedar-ne al marge perquè no hi veuen un model de consum responsable.
Des de Manlleu Associació de Botiguers (MAB), enguany han decidit no fer cap campanya conjunta perquè creuen que “el Black Friday només beneficia els grans operadors”. La presidenta, Albina Vilalta, comenta que és un fenomen comercial que “afecta les vendes de les setmanes anteriors, ja que la gent s’espera a comprar en aquestes dates per fer-ho amb descomptes”.
Si bé posposar aquestes compres pot ser una situació sense un greuge significatiu per a l’establiment, el fet que hagi d’anar acompanyada d’un preu més baix sí que genera un impacte negatiu per a algunes botigues: “Encara que el dia del Black Friday es vengui, o fins i tot es vengui més, es fa amb un marge més reduït i en una època en què habitualment no hi havia rebaixes”.
Des del MAB tampoc veuen clar que el Black Friday avanci les compres de Nadal, ja que la tendència que veuen entre els clients és fer-les a darrera hora, a partir del 15 del desembre.
El desencant de bona part del petit comerç amb el Black Friday també comporta que moltes botigues no es plantegin obrir diumenge, com sí que haurien fet altres anys. “Moltes guarden forces per Nadal, que segur que serà un moment clau per a molts comerços”, diu Simon. S’hagin sumat o no al Black Friday, el tret de sortida de la campanya de Nadal ja ha ressonat arreu.